Eerste Scania bij Warsco
Het in Genk gevestigde bedrijf Warsco verkoopt en verhuurt al sinds begin de jaren ’70 van vorige week tijdelijke huisvesting. Dat gebeurt in de vorm van werf- en sanitaire units tot units voor mobiele woningen, kantoren en klaslokalen, die het sinds het einde van de jaren ’70 ook zelf bouwt. Maar in de halve eeuw sinds de oprichting, gebeurde het transport daarvan nog nooit met een vrachtwagen van Scania. Daar kwam onlangs verandering in.
De R500 die Warsco kocht bij Buga Limburg in Hasselt, is uitgerust met een Palfinger PK92002-kraan. De zware 90 ton-meter kraan kan 3.75 ton heffen over een afstand van 17.8 m, wat specifieke eisen stelt aan het chassis van een vrachtwagen. “Het chassis van een Scania is bijzonder stevig, waardoor er zelfs bij een zware kraan als deze geen risico is op doorbuiging. Bovendien is Scania één van de weinige vrachtwagenmerken die een configuratie kan leveren met twee 10-ton voorassen die ook nog eens luchtgeveerd zijn. Dat maakt dat onze R500 binnen de wettelijke normen bijzonder zwaar werk aankan en zowat overal inzetbaar is”, aldus Warson.
Die nood aan flexibiliteit houdt bv. in dat de kraan de tijdelijke woonunits ook vóór de vrachtwagen over een grote afstand moeten kunnen tillen. De ruimte op bouwwerven en stedelijke omgevingen is immers vaak beperkt. Dat bemoeilijkte initieel de zoektocht van Warsco naar zijn nieuwste vrachtwagen, vooral ook omdat het bedrijf veel belang hecht aan veiligheid. “Adaptive Cruise Control in combinatie met een hydraulische retarder is voor ons een must. Het zorgt voor extra veiligheid, maar ook voor minder stress bij de chauffeur. Dat betekent wel dat een enkele steunpoot vooraan geen optie was, omdat die de werking van de afstandsradar zou belemmeren. Scania stelde daarom twee steunpoten voor die uit elk van de chassisbalken komen en zo niet in de weg van de radar zitten. Het zorgt er ook voor dat de stabiliteit tijdens het gebruik van de kraan maximaal is. En dat allemaal binnen de wettelijke bepalingen inzake gewicht”, weet Marc Warson.
Afwerking
Ook alle elementen voor het funderingssysteem van de units - die bij plaatsing perfect waterpas moeten staan - zijn geïntegreerd in het chassis, zodat de chauffeur op ergonomisch vlak ontlast wordt. “De eerste ervaringen zijn dan ook bijzonder positief. Het comfort, de uitstekende automaat die ook nog eens helpt om het verbruik laag te houden, de optimale manier van werken, … de chauffeur van de vrachtwagen is bijzonder enthousiast over zijn Scania! Chauffeurs en bedrijven zijn vaak honkvast wanneer het op vrachtwagenmerken aankomt, maar deze keuze is voor ons een gamechanger. Het onderhoudscontract dat we afsloten, garandeert ons bovendien een zorgeloze gebruikerservaring. Het is dus onze eerste, maar zonder twijfel niet de laatste Scania”, besluit Warson.
Nieuwe Scania R500 8x2 voor Warsco uit Genk.