Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Europees project haalt biomethaan uit stadsafval

Het project Life Landfill Biofuel is onlangs goedgekeurd door de Europese Commissie. Het wil hernieuwbaar gas winnen uit stedelijk afval. Het doel is om een efficiënter beheer te verkrijgen door biomethaan te winnen uit een inlandse, overvloedige energiebron. Het project zal de komende vier jaar ontwikkeld worden en is gebudgetteerd op 4,3 miljoen € waarvan de Europese Commissie 55% zal financieren. Iveco en SEAT behoren tot de partners. 

Europees project haalt biomethaan uit stadsafval
“Dit project zal ons in staat stellen vooruitgang te boeken in de ontwikkeling en research naar biomethaan als brandstof. Ons uiteindelijke doel is een nulimpact wat betreft CO2-uitstoot over de hele levensduur van voertuigen”, stelt Andrew Shepherd, bij SEAT verantwoordelijk voor projecten inzake hernieuwbaar gas.
 
Om de kringloopeconomie en energie-efficiëntie te boosten en de uitstoot terug te dringen werkt SEAT reeds mee aan het project Life Methamorphosis dat biomethaan wil winnen uit eerder gesorteerd afval en de dierlijke mest van een boerderij in Lleida. Het nieuwe project Life Landfill Biofuel is een volgende stap omdat de grondstof rechtstreeks van het stort komt zonder voorafgaande sortering.
 
De Europese Unie wil tegen 2035 de hoeveelheid stedelijk afval dat mag worden gestort beperken tot 10%. Om die reden is het omzetten van afval in biobrandstof van voertuigen een oplossing voor deze milieu-uitdaging. De organisaties en bedrijven die aan dit nieuwe project deelnemen zijn FCC, Iveco, de universiteit van Granada, de stichting Cartif, Sysadvance en Gasnam. SEAT heeft in samenwerking met Aqualia een gelijkaardig project op poten gezet waarbij afvalwater wordt omgezet naar biobrandstof.
 
 
Europa telt bijna een half miljoen stortplaatsen. De ontwikkeling en de research naar de werkprocedures om biomethaan te verkrijgen uit afval is een opportuniteit om van afval een energiebron te maken die tegelijk zou bijdragen aan de terugdringing van de uitstoot. In deze zin ligt hier een groot potentieel om herkomstcertificaten op te stellen voor de productie van biomethaan. Dit systeem zou de ontwikkeling van de Spaanse industrie bevorderen zoals dat gebeurt in andere Europese landen. Het verruilen van dergelijke certificaten onder sectoren zou verscheidene opportuniteiten kunnen opleveren voor de transportsector.
 
SEAT is naar eigen zeggen de Europese autobouwer met het breedste gamma voertuigen dat op natuurlijk aardgas (cng) rijdt. Vier modellen worden in de fabriek van Martorell gebouwd: de Leon, de Leon Sportourer, de Ibiza en de Arona, de enige SUV ter wereld met aandrijving op cng. In 2018 verdrievoudigde het bedrijf zijn verkoop van cng-voertuigen en kondigde het ook een investering van 6 miljoen € aan om de capaciteit van de Martorell-fabriek te vergroten en zo het aantal aardgas aangedreven voertuigen dat het dagelijks produceert, te verhogen van 90 naar 250. Bovendien is SEAT in de Volkswagen-groep het centre of excellence voor de technologische ontwikkeling van natuurlijk aardgas als alternatieve brandstof.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten