Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Gedimat Schelfhout levert bouwmaterialen met nieuwe Actros

Corona of niet, Gedimat Schelfhout bleef ijverig aan het werk om zijn klanten zo correct mogelijk te beleveren met bouwmaterialen. Dat gebeurt voortaan met een nieuwe Actros van Mercedes, en wel met één van de 400 exclusieve Edition 1-voertuigen.

Gedimat 4
Het bedrijf Gedimat Schelfhout bouwmaterialen is rond 1890 ontstaan en ondertussen staan de vierde en vijfde generatie er aan het roer. Het bedrijf is gespecialiseerd in de logistiek en distributie van bouwmaterialen naar bouwprofessionals. Hun activiteiten omvatten eigenlijk het toeleveren van bouwwerven met vooral ruwbouwmaterialen en afwerkingsproducten. Het gaat over betonblokken tot dakpannen of roofing en alles wat daar tussen zit. Dus ook stenen, isolatiemateriaal en dergelijke worden afgeleverd bij klanten in een straal van zowat 30 km rond Aalst.
 
Transporteurs in onderaanneming helpen hen bij het ophalen van materialen bij fabrieken in binnen- en buitenland, met als eindbestemming het magazijn van Gedimat Schelfhout. Vanuit het magazijn wordt met kraantransport of met kipwagens (voor bulk) het materiaal naar de eindklanten gebracht. De eigen vloot bestaat uit vier trucks van Mercedes-Benz, sommigen kippers, andere uitgerust met kranen of beide. En als paradepaardje hoort daar voortaan ook de Edition 1 New Actros bij.

Actros

Stephane Van Damme een jonge dertiger, behoort tot de vijfde generatie die in het bedrijf aan de slag is. Hij benadrukt dat het bouwtransport behoorlijk wat vakkennis vereist en verder gaat dan het normale transport. De chauffeurs moeten heel behendig met de voertuigen en bijhorende kranen overweg kunnen om de lasten op de exacte plaatsen te lossen die gevraagd zijn. Er komt heel wat gemanoeuvreer bij kijken. Gedimat Schelfhout gaat er prat op dat ze competent personeel in dienst hebben en dat deze mensen bijgevolg wel naar waarde mogen geschat worden. Dat uit zich in het voorzien van voertuigen van hoge kwaliteit met een hoge graad van comfort. Op deze manier toont Gedimat Schelfhout waardering voor deze chauffeurs. Ze brengen ten slotte veel tijd door in hun trucks.
 
Toen het tijd was om een ouder voertuig te vervangen, was er op dat moment de kans om één van de 400 exclusieve Edition 1-voertuigen aan te schaffen. Een kans die Stephane Van Damme niet wilde laten schieten. “Vandaag is het belangrijk dat de uitstraling van het bedrijf goed zit en dat het personeel met kwaliteitsvol en verzorgd materiaal naar buiten komt.”
 
De Edition 1 rijdt voortaan de langste afstanden in combinatie met het hoogste gewicht. De chauffeur, met 34 jaren dienst, heeft steeds met Mercedes-Benz-trucks gereden en is ondertussen ook erg fan van het merk met de ster. Naar verluidt is hij super tevreden over het nieuwe voertuig. Bovendien is het bedrijf ook heel tevreden over deze truck en meer bepaald over het verbruik. ”Door het zuinige verbruik verdien je deels de kost van het voertuig terug. Hij bespaart namelijk 10 l brandstof op 100 km ten opzicht van het vorige voertuig.”

Corona

De bouwsector heeft slechts heel kort stilgelegen door de viruscrisis. Er was gelukkig snel duidelijkheid dat de bouwsector mocht blijven werken. Dit betekende voor Gedimat Schelfhout dat ook de bevoorrading van de bouwmaterialen kon blijven doorlopen, uiteraard mits enkele aanpassing in verband met hygiëne en andere door de overheid opgelegde social distancing-maatregelen. “Onze chauffeurs zitten sowieso alleen in de vrachtwagen en bij het laden en lossen kunnen ze zonder probleem voldoende afstand houden van andere personen.”
 
Anderzijds lagen enkele echt grote bouwwerven toch stil, omdat die het social-distancing-verhaal niet konden organiseren of handhaven. Hierdoor werd uiteraard de levering aan deze grote werven ook stopgezet. De viruscrisis had dus zeker een impact op de volumes die Gedimat Schelfhout normaal verzet en bijgevolg ook een negatieve impact op de inkomsten. “Dat hebben we toch gevoeld en we voelen het nog altijd. We hebben er wel voor gezorgd dat onze chauffeurs en magazijniers aan het werk konden blijven”, vertelt Stephane Van Damme.
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten