Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Heftruck met 100% connectiviteit

Linde Material Handling heeft een nieuwe generatie IC-heftrucks met contragewicht toegevoegd aan zijn portfolio en beschikt hiermee over een intralogistiek 'Zwitsers zakmes' voor de toekomst. De hydrostatische 1202 heftrucks met een draagvermogen van 2 tot 3,5 ton tillen de interactie tussen mens en machine naar een hoger niveau en introduceren nieuwe maatstaven in beschikbaarheid, efficiëntie, duurzaamheid en veiligheid. Tegelijkertijd zijn de volledig connectieve heftrucks van Linde uitgerust voor alle denkbare toepassingen in de Industrie 4.0. Deze heftrucks worden in België verdeeld door Motrac Handling & Cleaning.

Heftruck met 100% connectiviteit

Deze nieuwe heftruckgeneratie is het resultaat van een uitgebreide enquête bij bijna duizend heftruckchauffeurs en wagenparkbeheerders uit 26 landen. Bij het beoordelen van voertuigen tijdens uitgebreide 'truck clinics' uitten zij hun wensen, gaande van stapsgewijs ontwerp tot gemakkelijke toegankelijkheid voor onderhoud. “We hebben naar onze klanten geluisterd en hun opmerkingen doorgegeven aan onze ontwikkelaars”, zegt Stefan Prokosch, senior vice president product management voor industriële trucks met contragewicht bij Linde Material Handling. “De nieuwe voertuigen helpen en beschermen de bestuurder zoals nooit tevoren; het zijn volgens ons de meest kostenefficiënte heftrucks op de markt en ze maken de materiaalstromen nog transparanter en productiever dankzij de draadloze communicatie.”

Industrie 4.0

Een belangrijk kenmerk is dat de 1202 heftrucks standaard volledig connectief zijn: met inachtneming van de strengste beveiligingsnormen worden belangrijke voertuiggegevens verzonden naar een centrale cloudserver in West-Europa, toegankelijk voor zowel klanten als verkooppartners. Bovendien kunnen de gegevens ook worden ontvangen en verwerkt. Zo zal het voortaan mogelijk zijn om draadloos software te actualiseren en functies zoals de weergave van het laadgewicht te activeren. “In de toekomst kunnen we heftrucks gedurende hun volledige levenscyclus aanpassen aan de veranderende behoeften van de klant, zelfs als we die nog niet kennen”, zegt Stefan Prokosch. Nu al is connectiviteit een duidelijk voordeel als het gaat om onderhoud: het beheer van de staat van de heftruck, diagnostiek op afstand en preventief onderhoud verbeteren de beschikbaarheid van het voertuig en helpen de kosten te verlagen.



Onbeperkt zicht rondom is een belangrijke voorwaarde voor een snelle, nauwkeurige en veilige goederenbehandeling met heftrucks. Vooral in dit opzicht is het nieuwe 1202-ontwerp van Linde Material Handling een openbaring: alleen al het gezichtsveld door de hefmast is nu liefst 20% groter ten opzichte van voordien. De slanke A-stijlen en asymmetrische mastprofielen zorgen voor extra zicht om de lading eenvoudiger met millimeterprecisie te positioneren. Het vlakkere contragewicht biedt een beter zicht naar achteren; het versterkte glazen dak combineert een maximaal zicht met de best mogelijke bescherming.  De volledig glazen deuren in de weerbestendige cabine van de nieuwe Linde-modellen H20 tot H35 zorgen ook voor een optimaal zijzicht.

De opstap van de heftruck is slechts 465 mm hoog en ruim dubbel zo breed als voordien. Er zijn twaalf verschillende opties voor de bestuurdersstoel beschikbaar, waaronder een verwarmde, hypercomfortabele stoel met afzonderlijk verstelbare rugleuning en automatische gewichtsaanpassing. De stuurcabine biedt ruim 10 cm meer hoofdruimte en in de armleuning zijn vrij instelbare schakelaars ingebouwd (Linde Load Control). Alle vorkheftrucks hebben een elektronische veiligheidsgordelbewaking: als de bestuurder geen veiligheidsgordel draagt, rijdt de heftruck alleen op kruipsnelheid.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten