“De eerste indrukken van de chauffeurs bevestigen de redenen waarom HeidelbergCement koos voor de Renault Trucks C”, zegt Thomas Reuliaux, fleetmanager van de groep in België. “Bij de keuze voor de uitbreiding van ons vrachtwagenpark waren we vooral op zoek naar een goede prijs-kwaliteitverhouding en een goede afwerking en comfort voor onze chauffeurs, maar ook naar een degelijke veiligheidsuitrusting. Veiligheid is voor HeidelbergCement immers prioriteit nummer één.”
HeidelbergCement levert als CBR cement in bulkvorm en als Inter-Beton gebruiksklare beton. Het beschikt daarvoor over 26 centrales verspreid over het hele land, waar de nieuwe Renault Trucks vrachtwagens gestationeerd zullen worden. “Het gaat daarbij deels om de vervanging van het bestaande wagenpark en deels om een uitbreiding. De bouwsector blijft immers op volle toeren draaien en er zijn de komende jaren heel wat projecten gepland”, vertelt Reuliaux.
Het totale vrachtwagenpark van het bedrijf telt ongeveer 260 voertuigen. HeidelbergCement bestelde bij Renault Trucks de 6X4-configuratie, met een twee-assige oplegger met een betonmixer. “Per rit vervoeren ze zowat 11 m³ beton. Omdat ze gemiddeld vier ritten per dag uitvoeren, vervoert elke vrachtwagen dagelijks zowat 40 m³ beton. De continuïteit moet verzekerd zijn en daarom kozen we voor een onderhoudscontract, zodat onze vloot altijd in perfecte staat verkeert en we de kosten kunnen plannen. Bovendien is het ook een argument dat tweedehandskopers zekerheid geeft wanneer onze vrachtwagens na 7 tot 10 jaar en zowat 300.000 km doorverkocht worden”, zegt Thomas Reuliaux.
Behalve in het onderhoudscontract investeerde HeidelbergCement voor zijn nieuwe Renault Trucks vrachtwagens ook in een optimale veiligheidsuitrusting. “We kozen voor het eXia-systeem om dodehoekongevallen te vermijden. We zien dat als een deel van onze verantwoordelijkheid naar de maatschappij toe”, aldus Reuliaux.
Het eXia Active Safeguard dodehoeksysteem, een Belgische uitvinding, gebruikt elektrostatische sensoren om weggebruikers of objecten te detecteren die onttrokken zijn aan het gezichtsveld van de chauffeur. “Het is een extra beveiliging naast het camerasysteem. Onze vrachtwagens rijden immers vaak op bouwwerven, waarbij de camerasystemen al eens vuil kunnen worden door modder of betonresten. Dit systeem garandeert ook in die omstandigheden optimaal de veiligheid”, besluit Reuliaux.