Ivens Transport & Kraanbedrijf schakelt over op Actros
Ivens Transport & Kraanbedrijf uit Antwerpen nam onlangs drie nieuwe Actros-trucks in gebruik. Het paradepaardje is ongetwijfeld de SLT 8x4 met 578 pk, die vooral ingezet zal worden voor het vervoer van de ketels die Constructiebedrijf Ivens maakt in de Antwerpse haven. De keuze voor Mercedes-Benz, Mercedes Jacobs Sint-Niklaas en de Actros blijkt vooral gebaseerd op de kennis en ervaring van het merk, die niet alleen voelbaar is in de producten zelf, maar ook in de klantenbegeleiding.
Ivens Transport & Kraanbedrijf koos voor de allereerste keer voor Mercedes-Benz. “We hebben op anderhalf jaar tijd ons hele wagenpark vernieuwd. Wij reden tot nu toe altijd met andere merken en kozen aanvankelijk ook voor hen, maar door omstandigheden waren we op het einde van onze vervangingsperiode aan verandering van lucht toe. Dankzij onze goede relatie met enkele collega’s uit onze sector, kwamen we in contact met Mercedes Jacobs in Sint-Niklaas”, vertelt Peter Van de Perck, afgevaardigd bestuurder van Constructiebedrijf Ivens.
Omdat de eerste offerte over een Actros SLT ging, werd Mercedes-Benz Trucks Belgium bij de besprekingen betrokken. “Geert Groeninckx, technical sales support bij Mercedes-Benz Trucks Belgium, bleek niet alleen alle details van de Actros SLT te kennen, maar toonde zich eveneens helemaal op de hoogte van het uitzonderlijk vervoer. Om eerlijk te zijn, zoiets hadden we nog nooit meegemaakt en het gaf ons van meet af aan een goed gevoel. Bovendien stelde hij voor om op basis van onze trailers de ‘perfecte’ SLT-trekker uit te tekenen. Dat resulteerde in een trekker met een langere wielbasis en een motor met 578 pk”, aldus nog Peter Van de Perck.
Voor het management van Constructiebedrijf Ivens en Ivens Transport & Kraanbedrijf was dat goede gevoel voldoende om meteen ook nog twee bijkomende Actros-trekkers aan te schaffen: een 4x2-uitvoering met 476 pk en een 6x2-trekker die 510 pk in huis heeft. “Wij wilden aanvankelijk twee constructeurs tegen elkaar uitspelen voor onze zware trekker, maar na deze positieve ervaring hebben we zelfs geen onderhandelingen meer gevoerd met de concurrentie”, klinkt het tevreden bij Van de Perck.
Meer dan tanks
Constructiebedrijf Ivens bouwt zijn opslagtanks aan de Noorderlaan in Antwerpen. “Het grote voordeel is dat wij tanks met grote opslag, tot een inhoud van 5.000 m³, volledig kant-en-klaar afwerken in onze werkplaats om ze dan vervolgens per schip over heel Europa te kunnen vervoeren naar hun bestemming. Daarnaast leveren wij ook opslagtanks in onderdelen, verpakt in zeecontainers, die dan ter plekke gebouwd worden onder supervisie van één van onze mensen. Dat concept gebruiken we vooral voor opslagtanks voor het Afrikaanse continent”, verduidelijkt Peter Van de Perck. Het vervoeren van de tanks naar de pontons op het nabijgelegen Kanaaldok B2 is de hoofdtaak van de Actros SLT van Ivens, maar hij wordt ook ingezet voor het transport van allerlei kranen voor grote aannemers of voor zware kisten die vanuit een zeeschip op een kade moeten worden gezet in afwachting van een ander schip. “Ook dat gaat vaak om kisten van 50 of 60 ton, zodat best wel een zware jongen nodig is voor deze taak”, zegt Peter Van de Perck.
Chauffeurs
De twee andere Actros trucks worden dikwijls gebruikt voor vaste klanten waarvoor Ivens Transport & Kraanbedrijf onder andere houten haspels met hoogspanningskabels vervoert. “Wij staan in voor de warehousing en distributie en vervoeren de lege haspels naar Frankrijk en brengen volle haspels mee terug. Dat de 6x2-uitvoering een relatief laag eigengewicht heeft, was overigens mooi meegenomen omdat een hoog laadvermogen niet onbelangrijk is bij het vervoer van deze haspels en de voorganger van deze nieuwe vrachtwagen met zijn eigengewicht in de knoei kwam”, geeft Peter Van de Perck nog mee en hij voegt er meteen aan toe dat hij met een gemiddeld verbruik van 28 l/100 km voor de 4x2 en 6x2 Actros-trucks heel tevreden is. Dat ook de chauffeurs helemaal weg zijn van hun nieuwe Actros, maakt het plaatje helemaal compleet. De ruimte in de cabine en de kwaliteiten van de TRK-koppeling van de SLT blijken op dat punt de meest doorslaggevende argumenten.