Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Kilometerheffing: wat verandert er op 1 juli 2024?

Vanaf maandag 1 juli gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

BKBC - 2024-05-06T115901.688
Adobe Stock

Zoals dit al het geval was op het volledige Vlaamse wegennet kent nu ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 juli het voordeeltarief van nul eurocent/km toe aan zero-emissie voertuigen (ZEV). De OBU blijft echter verplicht. In Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Er worden geen wegen met een tarief hoger dan nul toegevoegd noch in Vlaanderen noch in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bovendien heeft het Waalse Gewest een deel van de N246 in Tubeke (tussen KP 0 en KP 1,45) uit het geconcedeerde netwerk overgedragen naar het gemeentelijke wegennet. Op dit traject zal dus niet langer kilometerheffing voor vrachtwagens verschuldigd zijn.

De tarieven voor de kilometerheffing zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

De software van ingeschakelde OBU’s (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België zal automatisch geüpdatet worden met de nieuwe tarieven. De zes dienstverleners zijn momenteel Axxès,Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions. 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten