Kilometerheffing: wat verandert er op 1 juli 2024?
Vanaf maandag 1 juli gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.
Zoals dit al
het geval was op het volledige Vlaamse wegennet kent nu ook het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 juli het voordeeltarief van nul eurocent/km toe aan
zero-emissie voertuigen (ZEV). De OBU blijft echter verplicht. In Wallonië
(Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.
Er worden
geen wegen met een tarief hoger dan nul toegevoegd noch in Vlaanderen noch in
het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bovendien heeft het Waalse Gewest een deel
van de N246 in Tubeke (tussen KP 0 en KP 1,45) uit het geconcedeerde netwerk
overgedragen naar het gemeentelijke wegennet. Op dit traject zal dus niet langer
kilometerheffing voor vrachtwagens verschuldigd zijn.
De
tarieven voor de kilometerheffing zijn van toepassing op alle Belgische en
buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan
3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode
BC.
De
software van ingeschakelde OBU’s (On Board Units) van de zes dienstverleners
die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België zal automatisch
geüpdatet worden met de nieuwe tarieven. De zes dienstverleners zijn momenteel
Axxès,Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en
W.A.G. Payment Solutions.