Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Limburgse watergebonden bedrijventerreinen klaar voor nieuwe ondernemers

Via De Vlaamse Waterweg nv worden een aantal bedrijfspercelen langs het Albertkanaal in Genk-Zuid en Lanaken aangeboden. Dankzij de ligging langs het Albertkanaal is er een rechtstreekse verbinding met de Haven van Antwerpen en zijn ook Wallonië, Nederland en Duitsland vlot bereikbaar via de waterweg.

Limburgse watergebonden bedrijventerreinen klaar voor nieuwe ondernemers 2
“Dat is een uitgelezen kans voor bedrijven om de omschakeling te maken naar transport over water. Ik wil onze Limburgse bedrijven nog meer faciliteren en stimuleren om te kiezen voor duurzame logistieke oplossingen. Zo kunnen we samen met hen de noodzakelijke modal shift naar het water realiseren. Tegen 2030 willen we het aandeel binnenvaart van de logistieke keten verhogen tot 20%”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Genk-Zuid

In Genk worden vijf nieuwe bedrijventerreinen ter beschikking gesteld via een vermarktingsprocedure door De Vlaamse. De terreinen zijn gelegen in het industriegebied Genk-Zuid. Dit bedrijventerrein, met heel wat logistieke dienstverleners, sluit aan op de Henry Fordlaan (N702) die een snelle verbinding voorziet naar zowel de E313 als de E314.
 
“Als logistieke poort van Vlaanderen is Genk een goede uitvalsbasis voor bedrijven. Via het Albertkanaal is er een rechtstreekse verbinding met de Haven van Antwerpen, maar ook Wallonië, Nederland en Duitsland zijn vlot bereikbaar via de waterweg”, duidt minister Peeters.

Lanaken

Ook in Lanaken stelt De Vlaamse Waterweg nv een terrein van 10 ha ter beschikking, gelegen aan de Montaigneweg. De multimodale troeven zijn hier ook sterk: denk maar aan het Albertkanaal (CEMT VI) waar er een rechtstreekse verbinding is met de Haven van Antwerpen, maar ook Wallonië, Nederland en Duitsland zijn zonder problemen bereikbaar via de binnenvaart.
 
Daarnaast kan je via het kanaal Briegden-Neerharen (CEMT II) snel de Kempense kanalen bereiken. Maar ook via de Montaigneweg is het bedrijventerrein goed ontsloten met het bovenliggende wegennet, denk maar aan de N78 die in verbinding staat met de E314 en de vlotte bereikbaarheid van de A2 in Nederland.
 
“Het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA) blijft voor mij een uiterst belangrijke schakel in de omslag van het goederentransport naar onze waterwegen. Daarom voorzie ik via de relancemiddelen verschillende investeringen in watergebonden infrastructuur”, zegt minister Peeters.
 
Daarbij horen ook de 96 miljoen € die werd uitgetrokken voor de versnelling van de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. Zo kunnen in 2023 binnenschepen met vierlagige containers vanuit Antwerpen het hinterland bedienen en krijgt ‘Short Sea Shipping’ op het Albertkanaal betere kansen. Momenteel zijn er al vijftig bruggen verhoogd, acht in uitvoering en vier in studiefase. Dit moet deze belangrijkste transportader in Limburg een forse

Grote vraag

De vraag vanuit de economische en logistieke sector naar bijkomende bedrijfspercelen in Limburg is zeer groot en blijft enkel toenemen. “Zeker in Limburg is het tekort aan geografische toplocaties acuut. De Vlaamse Waterweg nv wordt dan ook als een belangrijke partner beschouwd in een zoektocht naar locaties om aan de vraag tegemoet te komen”, aldus minister Peeters.

Europapark Lanaken

De Vlaamse Waterweg nv werkt in opdracht van Vlaams minister Lydia Peeters ook aan de ontwikkeling van een bijkomend bedrijventerrein van 11 ha grenzend aan het Europapark in Lanaken. Deze ontwikkeling was aanvankelijk voorzien voor exploitatie binnen een termijn van tien tot vijftien jaar. De verschillende betrokkenen binnen ENA hebben nu onderling beslist om dat nieuwe terrein versneld te realiseren.
 
“Voor we de ontwikkeling van het nieuwe bedrijventerrein kunnen beginnen, moeten we eerst de gaspijpleiding van Air Liquide verleggen. Daarom vraag ik aan de Vlaamse regering om een formeel verzoek tot verplaatsing in te dienen bij de federale minister van Energie. Na een juridische check is gebleken dat deze verplaatsing wel degelijk mogelijk is op basis van de Gaswet. De grootste motivatie hierbij is de verdere ontwikkeling van bedrijvigheid op en rond onze Vlaamse waterwegen”, legt minister Peeters uit.
 
“Wij zijn alleszins heel blij met deze nieuwe ontwikkeling. Wij zaten door onze voorraad beschikbare bedrijfsterreinen heen. Verschillende geïnteresseerde partners die hier willen investeren hebben we ‘on hold’ moeten plaatsen”, aldus Marina Keulen, de burgemeester van Lanaken.
 
Bedrijven kunnen zich uiterlijk tegen 6 december kandidaat stellen bij De Vlaamse Waterweg nv voor de bedrijfspercelen in Genk-Zuid en Lanaken. Het volledige marktraadplegingsdossier en het kandidaatstellingsformulier kan je hier terugvinden:
 
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten