Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Megaproject aan Kluizendok in North Sea Port

Het Turkse logistieke bedrijf Ekol Logistics en het Belgische groepagebedrijf Transuniverse Forwarding gaan samen een multimodale site van 40 ha ontwikkelen aan het Kluizendok in North Sea Port. 10 ha is bestemd voor een cross-docking platform, 20 ha voor een railterminal en 10 ha voor een ro-ro terminal. De nieuwe site moet de capaciteit van het groepagebedrijf fors verhogen en zal fungeren als een intermodale hub en draaischijf voor trafieken tussen het Middellandse Zeegebied, Oost-Europa en Noordwest-Europa.

kluizendok

Transuniverse Forwarding baat in Wondelgem een zogenaamd cross-dockcenter uit voor zijn groepagetransporten van en naar heel Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Daar worden zendingen samengebracht en over vrachtwagens of intermodale containers verdeeld om naar de verschillende bestemmingen te vertrekken. Deze trafieken kennen al verschillende jaren een forse groei, zodat de huidige installaties van 8.000 m² absoluut ontoereikend zijn geworden.

“Wij hebben een optie genomen op een terrein van 10 ha om een nieuw crossdock-center van 20.000 m² te bouwen. Volgens de voorlopige plannen wordt het een gebouw van ruim 300 m lang en 60 m breed en zal het 140 laadkaaien tellen. Omdat het zo groot is zal de overslag gedeeltelijk geautomatiseerd of gerobotiseerd gebeuren”, zegt Frank Adins, voorzitter van Transuniverse Forwarding Group. Het nieuwe overslaggebouw zal volgens de huidige plannen eind 2021 operationeel zijn.

Ro-ro terminal

Omdat de containers en trailers bestemd voor het Verenigd Koninkrijk per schip verscheept zullen worden, gaan Ekol Logistics en Transuniverse ook een ro-ro (roll on/roll off) terminal bouwen op de kop van het Kluizendok. “Voor de uitbating van deze terminal zal een derde partij instaan. Onderhandelingen hierover zijn reeds aan de gang”, aldus Frank Adins, die overtuigd is van een grote groei voor de shortseatrafieken tussen Gent en het VK. Door de brexit wordt immers een grote congestie in de kanaalhavens verwacht.
Logistieke impact
Vandaag behandelt Transuniverse ongeveer honderd vrachtwagens en intermodale containers per week in Wondelgem. Dankzij de nieuwe installaties aan het Kluizendok verwacht het bedrijf deze trafieken binnen de vijf jaar te kunnen verdubbelen. Via de spoorterminal in North Sea Port zullen per week twintig treinen van Ekol rijden, die deze hub met het achterland zullen verbinden. De terminal zal goed zijn voor ongeveer 2 miljoen ton overslag aan goederen. Het hele project zal enkele honderden directe en indirecte banen opleveren.

North Sea Port is het 60 km lange, grensoverschrijdende havengebied van Vlissingen, over Terneuzen tot in Gent. Door de ligging aan de Noordzee, de multimodaliteit en uitstekende verbindingen met het Europese achterland, vormt de haven een echte economische draaischijf. Ekol en Transuniverse willen hun logistieke dienstverlening in  de toekomt nog uitbreiden. Omdat North Sea Port over voldoende gronden beschikt in het havengebied is dat alleszins mogelijk.

Ekol Logistics, met hoofdzetel in Istanbul (Turkije) is gespecialiseerd in logistieke dienstverlening. Met twee ro-ro havens, 48 treinen en 5.500 voertuigen verzorgt Ekol vervoer, opslag, overslag en distributie van goederen in heel Europa. Ekol heeft in vijftien verschillende landen meer dan 85 vestigingen. De partner voor België is Transuniverse Forwarding, met hoofdzetel in Wondelgem (Gent). Dit bedrijf is groepagespecialist in Europa en in Marokko, Algerije, Tunesië, Turkije en Iran. Het heeft dertig distributieplatformen in Europa, zowel in eigen beheer als met lokale partners, en beschikt over ruim 37.000 m² magazijnruimte.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten