Megawattladers voor elektrische vrachtwagens tot 3.000 kW
Op 19 juli werd in Plattling, Beieren voor de allereerste keer een elektrische vrachtwagen opgeladen met meer dan 1.000 kilowatt en 1.500 ampère. Genoeg om de langeafstands-eTruck van MAN met een gewicht van 40 ton in 30 minuten een rijbereik van ongeveer 400 kilometer te geven.
De
oplaadpremière maakte deel uit van de voorstelling van de resultaten van het
NEFTON-onderzoeksproject dat in 2021 van start ging. In het project analyseerden
MAN Truck & Bus en de Technische Universiteit van München (TUM) samen met
vijf andere partners uit de wetenschappelijke wereld en de industrie het
systeem dat bestaat uit een volledig elektrische vrachtwagen, laadstation en
netaansluiting en ontwierpen ze het voor verschillende toepassingsscenario's.
De focus ligt op het Megawatt Charging System (MCS) voor het ultrasnel opladen
van elektrische vrachtwagens tijdens de pauze van de chauffeur of bij het laden
en lossen op het laadperron.
Met
megawattladers worden elektrische vrachtwagens een emissievrij alternatief voor
de huidige dieselvrachtwagens in alle gangbare vervoerstoepassingen, inclusief
langeafstandsvervoer. Ongeveer 80% van alle goederen wordt over de weg
vervoerd. Dat betekent dat het goederenvervoer over de weg verantwoordelijk is
voor het overgrote deel van de uitstoot van broeikasgassen in het
vrachtvervoer. Overschakelen op emissievrije vrachtwagens is dan ook een
belangrijke factor om de doelstellingen van de Klimaatovereenkomst van Parijs
te halen.
Behoefte aan openbare laadinfrastructuur
De
onderzoeksresultaten van NEFTON, gebaseerd op de analyse van levensechte
implementatiescenario's van vier transportbedrijven, tonen duidelijk het belang
aan van openbare snellaadinfrastructuur voor de transitie naar duurzaam rijden:
terwijl het al mogelijk is om het vervoer in regionale en
distributieactiviteiten te elektrificeren met behulp van de eigen
laadinfrastructuur van de logistieke centra, vereist een effectieve omzetting
van het langeafstandsvervoer snellaadstations met een laadvermogen tot één
megawatt om de 50 km langs de kernroutes van het autowegennet. Laadcapaciteiten
tot 3.000 kW, zoals NEFTON ook heeft onderzocht, kunnen zelfs de efficiëntie en
flexibiliteit van elektrische vrachtwagens voor langeafstandsvervoer in de
toekomst verhogen.