Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Megawattladers voor elektrische vrachtwagens tot 3.000 kW

Op 19 juli werd in Plattling, Beieren voor de allereerste keer een elektrische vrachtwagen opgeladen met meer dan 1.000 kilowatt en 1.500 ampère. Genoeg om de langeafstands-eTruck van MAN met een gewicht van 40 ton in 30 minuten een rijbereik van ongeveer 400 kilometer te geven.

BKBC (13)
MAN Truck & Bus

De oplaadpremière maakte deel uit van de voorstelling van de resultaten van het NEFTON-onderzoeksproject dat in 2021 van start ging. In het project analyseerden MAN Truck & Bus en de Technische Universiteit van München (TUM) samen met vijf andere partners uit de wetenschappelijke wereld en de industrie het systeem dat bestaat uit een volledig elektrische vrachtwagen, laadstation en netaansluiting en ontwierpen ze het voor verschillende toepassingsscenario's. De focus ligt op het Megawatt Charging System (MCS) voor het ultrasnel opladen van elektrische vrachtwagens tijdens de pauze van de chauffeur of bij het laden en lossen op het laadperron.

Met megawattladers worden elektrische vrachtwagens een emissievrij alternatief voor de huidige dieselvrachtwagens in alle gangbare vervoerstoepassingen, inclusief langeafstandsvervoer. Ongeveer 80% van alle goederen wordt over de weg vervoerd. Dat betekent dat het goederenvervoer over de weg verantwoordelijk is voor het overgrote deel van de uitstoot van broeikasgassen in het vrachtvervoer. Overschakelen op emissievrije vrachtwagens is dan ook een belangrijke factor om de doelstellingen van de Klimaatovereenkomst van Parijs te halen.

Behoefte aan openbare laadinfrastructuur

De onderzoeksresultaten van NEFTON, gebaseerd op de analyse van levensechte implementatiescenario's van vier transportbedrijven, tonen duidelijk het belang aan van openbare snellaadinfrastructuur voor de transitie naar duurzaam rijden: terwijl het al mogelijk is om het vervoer in regionale en distributieactiviteiten te elektrificeren met behulp van de eigen laadinfrastructuur van de logistieke centra, vereist een effectieve omzetting van het langeafstandsvervoer snellaadstations met een laadvermogen tot één megawatt om de 50 km langs de kernroutes van het autowegennet. Laadcapaciteiten tot 3.000 kW, zoals NEFTON ook heeft onderzocht, kunnen zelfs de efficiëntie en flexibiliteit van elektrische vrachtwagens voor langeafstandsvervoer in de toekomst verhogen. 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten