Optimale gewichtsverdeling
Dit nieuwe model, dat werd ontwikkeld voor het vervoer van zware ladingen, heeft een bijzonder smal chassis. Hierdoor kan het worden uitgerust met wielen van 600 mm breed en zo niet alleen profiteren van een grote stabiliteit maar ook van een uitstekende gewichtsverdeling, zonder de wettelijke beperking van 2,55 m te overschrijden. Ook het Hydro-Tridem-onderstel draagt bij tot dit uitstekende beheer van de ladingen. Dit geeft de machine niet alleen een grote bewegingsruimte en goede vaardigheden om hindernissen te nemen, maar zorgt er ook voor dat de last gelijkmatig over elke as wordt verdeeld.
Krachtige machine
Dit model is ontworpen voor het laden van containers met een lengte tussen 5,95 en 7,45 m en heeft een telescopische arm van 1,5 m met een dubbele cilinder voor een goede stabiliteit en snelle bewegingen. Deze Cargo-Lift is ook standaard uitgerust met een onafhankelijke hydraulische installatie met een tank van 180 l en een hydraulische pomp van 350 bar. Hij werkt met van een compleet elektrohydraulisch beheerssysteem met een bedieningskastje in de cabine. Omdat de olie niet wordt gedeeld met andere functies van de trekker, kan met de olie die aan de cilinders van dit haakarmsysteem wordt toegevoerd een trekkracht tot 30 ton worden uitgeoefend.
Ook andere functies maken het mogelijk dit vermogen te verbeteren. De eerste is de hydropneumatische disselvering. Dankzij een ingenieuze schaalverdeling kan de gebruiker de helling van het chassis gemakkelijk aanpassen om de kracht die op de arm van het voertuig wordt uitgeoefend te verminderen en zo het verwijderen van de zwaarste containers te vergemakkelijken. In dezelfde geest is dit Cargo-Lift-model ook standaard uitgerust met een hulpcilinder voor het kippen. Deze cilinder, die in het midden van de machine zit, wordt uitgetrokken om de hoofdcilinder een starthoek te geven waardoor het heffen van de arm moeiteloos in gang kan worden gezet. Zo is het gemakkelijker om de containers af te zetten.
Net zo handig als functioneel
Wat het rijden betreft, is het model uitgerust met een ‘pijlvormige’ dissel die, dankzij zijn heel smalle ontwerp grote stuurhoeken en een uitstekende hanteerbaarheid garandeert. Behalve de mogelijkheid om de eerste as op te heffen is het voertuig ook voorzien van een dubbele gedwongen besturing (eerste en laatste as) die ervoor zorgt dat het haakarmsysteem altijd in de rijlijn van de trekker ligt, waardoor een groot comfort wordt gegarandeerd, zowel bij hoge snelheid als bij het achteruitrijden.
Als klap op de vuurpijl, en zoals altijd bij Joskin, kan dit haakarmsysteem worden gemoduleerd met verschillende opties, zodat iedereen het kan configureren volgens zijn behoeften.