Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Nieuwe Nissan Navara: stoerder, slimmer en efficiënter

De vernieuwde Nissan Navara is voorzien van verder verbeterde techniek en technologie. De pick-up rijdt soepeler dan ooit dankzij de verbeterde wielophanging, die zorgt voor meer rijcomfort en een betere wegligging. Bovendien is de Navara met zijn efficiëntere dieselmotor ook zuiniger en schoner en is het laadvermogen toegenomen. En de intelligente Trailer Sway Assist-technologie beperkt het slingeren van een aanhanger.

nissan nevara

De vernieuwde Navara laat met zijn efficiëntere 2,3-l dieselmotor een verbruik optekenen van 6,9 l/100 km (gecombineerde cyclus, teruggerekend naar NEDC) en een CO2-uitstoot vanaf 182 g/km. De 2,3-liter twinturbomotor is er met vermogens van 120 en 140 kW. De basismotor heeft ook 22 Nm meer trekkracht (voortaan 425 Nm) dankzij de montage van twee turbo’s in plaats van één. De motoren hebben stalen zuigers en de zuigerveren hebben een ‘diamond-like’ carboncoating. De compressieverhouding is verlaagd van 15,4 naar 15,1:1. De druk van de brandstofinspuiting is verhoogd van 2.000 naar 2.200 bar dankzij een nieuwe pomp die voor meer precisie en efficiëntie zorgt. Het koelsysteem is verbeterd en het nieuwe uitlaatsysteem omvat ook een dieselpartikelfilter (dpf) en Selective Catalytic Reduction-techniek (SCR) voor minder NOx-uitstoot.

Zesversnellingsbak

De gloednieuwe zesversnellingsbak wordt in Europa geproduceerd en wordt wereldwijd door Nissan toegepast. De transmissie schakelt beduidend makkelijker en soepeler en kent minder trillingen dankzij de bediening via kabels, de kortere versnellingshendel en de verbeterde synchronisatie. Deze nieuwe transmissie heeft een conventioneel schakelpatroon met de achteruitversnelling naast de eerste versnelling en nieuwe overbrengingsverhoudingen voor een lager verbruik en minder geluid op de snelweg. Ook de zeventrapsautomaat is verbeterd, voor meer comfort en snellere reacties. 

Achterwielophanging

De vernieuwde Navara is uitgerust met de tweede generatie van de 5-link-achterwielophanging. Dat is volgens Nissan een grote vooruitgang ten opzichte van de bladveren die in pick-ups van concurrerende merken zitten. Daardoor biedt de Navara volgens Nissan meer comfort en controle zonder dat zijn prestaties op het terrein eronder lijden.

Laadvermogen

De Navara biedt meer comfort en een beter rijgedrag zonder dat dat ten koste gaat van het laadvermogen. Het laadvermogen van de King Cab-variant neemt, afhankelijk van de specificaties, met 55 tot 95 kg toe ten opzichte van het vorige model. Het laadvermogen van de nieuwe Navara bedraagt voortaan 1.165 kg en het maximaal toelaatbare totaalgewicht ligt op 3.200 kg. Het laadvermogen van de Double Cab neemt toe met 54 tot 114 kg (afhankelijk van de specificatie), waardoor het laadvermogen komt te liggen op 1.115 tot 1.180 kg met een toelaatbaar totaalgewicht van 3.250 kg.


 
Door aanpassingen aan de voorwielophanging is de besturing vooral bij lage snelheden lichter en prettiger. De bodemvrijheid is bij de achterwielen met 25 mm toegenomen en samen met de tweetraps schroefveren geeft dat de Navara een stoerdere uitstraling. De remschijven vooraan zijn in diameter toegenomen van 296 naar 320 mm. Achteraan zijn eveneens schijven gemonteerd met een diameter van 308 mm in plaats van de trommels bij het vorige model. Daardoor is niet alleen de remweg korter, maar is het gevoel in het pedaal ook beter. Bovendien zijn de remmen beter bestand tegen fading, maken ze minder geluid en is het remvermogen gemakkelijker maximaal te benutten met 40% minder pedaalkracht.


 
Een andere belangrijke nieuwe voorziening is de Intelligent Trailer Sway Assist. Dit nieuwe systeem anticipeert op het slingeren van de aanhanger op basis van de bewegingen van de pick-up om zijn verticale as. Het voert minuscule correcties uit door wielen individueel af te remmen en het koppel subtiel te reduceren om zo de combinatie weer onder controle van de bestuurder te brengen. Intelligent Emergency Braking, Hill Start Assist, Hill Descent Control en Intelligent Around View Monitor behoren opnieuw tot de standaarduitrusting.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten