De Longrunner heeft standaard hydraulisch gestuurde assen inclusief handbesturing en het ASA-uitlijnsysteem. Alle assen zijn hierbij hydraulisch gestuurd. Dankzij de zeer grote stuuruitslag van meer dan 50° biedt de Longrunner meer transportefficiency, minder bandenslijtage en uitstekende manoeuvreerbaarheid. De Longrunner is leverbaar in verschillenden bandenmaten, waaronder 245/70R17.5, 435/50R19.5, 275/70R22.5 en 385/65R22.5. Naar wens van de klant zijn deze leverbaar met SAF- of BPW-assen en kan gekozen worden voor trommelremmen of schijfremmen.
Voor de Longrunner heeft Nooteboom een geheel nieuw programma van TÜV-gecertificeerde kopschotten ontwikkeld. Deze zijn leverbaar in negen varianten, variërend in verschillende hoogtes en al dan niet geheel gesloten of deels met open rek aan de bovenzijde. Deze kopschotten voldoen aan de allerhoogste norm in de markt (NEN-EN 12642 code XL). De kopschotten zijn sterk genoeg om minstens 50% van het laadvermogen tegen te houden.
Nooteboom-trailers staan internationaal bekend om hun eenvoudige en intuïtieve bediening. Dit geldt zeer zeker ook voor de Longrunner, die standaard is uitgerust met elektronische luchtvering met handmatige bediening. Optioneel is een Wabco-liftasbediening of Wabco Smartboard leverbaar. Met de Smartboard kunnen verschillende functies worden bediend, zoals heffen/zakken, uitlezen van aslasten, instellen tweede rijhoogte, kilometerteller en het bedienen van de liftas.
Voor het veilig en gemakkelijk opbergen van onder andere stophout en losse materialen biedt Nooteboom verschillende opslagmogelijkheden, zoals open opslagbakken en afsluitbare gereedschapskisten in rvs. Deze worden als onderbouw onder het laadvlak gemonteerd. Volgens het trailertype en de gewenste laadvlaklengte is de onderbouw in verschillende afmetingen leverbaar. Binnen de gekozen afmeting bepaalt de klant zelf de invulling van open opslagbak, gereedschapskist en/of reservewiel. Voor het opbergen van de rongen kan de Longrunner worden voorzien van een afneembare gegalvaniseerde rongopberging achter het kopschot. Deze biedt plaats voor het staand opbergen van maximaal 26 rongen. De klant kan kiezen voor een rongopberging gemonteerd links en rechts onder het laadvlak.
De Longrunner is standaard uitgerust met led-zijmarkeringslichten in het randprofiel en optioneel in de uitschuifdelen. De achterste zijmarkeringslichten werken synchroon met het knipperen van de richtingaanwijzers. Hiermee anticipeert Nooteboom op de toekomstige regelgeving inzake zijverlichting.