Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

North Sea Port boekt recordjaar sinds vijf jaar fusie

Met 73,6 miljoen ton goederenoverslag via zeevaart (+7%) en 64,5 miljoen ton via binnenvaart (+7%) in 2022 kenden de bedrijven in North Sea Port na vijf jaar fusie hun beste jaar. De overslag van droge bulk blijft toenemen. De Verenigde Staten zijn de belangrijkste handelspartners geworden, dat is niet langer Rusland.

North Sea Port boekt recordjaar sinds vijf jaar fusie

Vijf jaar gelden fuseerden het Nederlandse Zeeland Sea Ports (Vlissingen en Terneuzen) en het Vlaams/Belgische Havenbedrijf Gent tot één haven. North Sea Port werd de nieuwe merknaam van de 60 km lange grensoverschrijdende Nederlands-Vlaamse haven. Hiermee kwam de fusiehaven meteen in de top tien van de Europese havens terecht. 

“Groei op diverse vlakken moest er voor zorgen dat we als nieuwbakken haven deze positie konden aanhouden, en niet in het minst om verder uit te groeien tot een Europese tophaven. Met een nieuw recordjaar sinds de fusie, nu vijf jaar geleden, laten de bedrijven zien dat deze positie meer en meer verstevigd wordt. Dat is best opmerkelijk na de brexit, twee coronajaren, de impact van de oorlog Oekraïne-Rusland en de daaruit voortvloeiende energiecrisis”, aldus Daan Schalck, CEO van North Sea Port.

North Sea Port verwacht voor 2023 een iets minder jaar, maar wel een degelijk jaar. Met een goederenoverslag via zeevaart die in de vier kwartalen een gelijkaardig volume kent en die ruim boven de 70 miljoen ton zal uitkomen. De hoop is dat de energieprijzen zullen dalen. De verwachting is dat de investeringen op een gelijkaardig niveau blijven aanhouden.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten