Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Project Seine Schelde komt op kruissnelheid

Na Vlaanderen en Wallonië zet nu ook Frankrijk het licht op groen voor de economisch belangrijke verbinding tussen de Seine en de Schelde. De drie overheden bundelen hun krachten om het Scheldebekken toegankelijk te maken voor moderne schepen tot 4.500 ton. Die ingreep is nodig om de 1.100 km waterwegen optimaal in te zetten voor goederenvervoer en zo de wegen te ontlasten. Een schip van 4.500 ton haalt tot 220 vrachtwagens van de weg.

 Seine

De meest ingrijpende maatregel is de realisatie van het kanaal Seine-Nord Europe tussen Compiègne en Cambrai (Kamerijk). Frankrijk voorziet, samen met de Franse regio’s, 5 miljard € om deze 107 km lange ontbrekende schakel aan te leggen. De aanleg van deze gloednieuwe waterweg kan wellicht reeds beginnen in 2020. Na voltooiing van de werken kunnen schepen rechtstreeks doorvaren tot in Parijs, wat een ongelooflijke troef voor de binnenvaart betekent.

Het project Seine Schelde Vlaanderen omvat meer dan 70 aanpassingen op tientallen locaties, waaronder de opwaardering van de Leie voor schepen tot 4.500 ton, de fraaie nieuwe brug in Ingelmunster, de nieuwe sluizen in Harelbeke en Sint-Baafs-Vijve, ecologisch rivierherstel langs de Leie en het bekroonde stadsvernieuwingsproject Leieboorden in Kortrijk.

Europa is een belangrijke medefinancier van al deze ingrepen. De intergouvernementele commissie, die het project Seine Schelde coördineert, zal toezien op de overeengekomen timing en de samenwerking tussen de verschillende landen stroomlijnen. Tegen 2030 zouden alle ingrepen in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk klaar moeten zijn.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten