Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Pukkelpop zet nog meer in op ecologisch transport via de binnenvaart

Na een geslaagd experiment in 2015 breiden Pukkelpop en Watersnelweg.be dit jaar een vervolg aan hun logistieke samenwerking. Voor dit festival in Kiewit (Hasselt), dat ditmaal van 17 tot en met 20 augustus plaatsvond, werd niet enkel het backstagemateriaal (tafels, stoelen, banken, sofa's, ') vanuit Aartselaar via de binnenvaart vervoerd, maar ook een aantal containers die als inkleding werden ingezet op het festivalterrein zelf. 'Gemotiveerd door de bewezen ecologische en economische voordelen sloegen we voor deze editie opnieuw de handen in elkaar met de binnenvaart en dit positieve partnership zal blijven groeien', beloofde Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine.

Pukkelpop zet nog meer in op ecologisch transport via de binnenvaart

In 2015 meldde Pukkelpop in primeur dat het zou gebruik maken van de watersnelweg voor een deel van zijn transport. Dit experiment met het oog op duurzaamheid, zoals Chokri Mahassine deze eerste samenwerking bestempelde, legde de basis voor het huidige partnership. Vorig jaar werd het backstagemateriaal, 86 palletten met decoratief materiaal, via het Albertkanaal vervoerd. De vernieuwde samenwerking past in de campagne 'Wat kunnen we voor u verschepen'' van Watersnelweg.be. Dit gezamenlijke initiatief van Promotie Binnenvaart Vlaanderen vzw, nv De Scheepvaart, Waterwegen en Zeekanaal nv en het departement Mobiliteit en Openbare Werken wil de binnenvaart nog sterker op de logistieke kaart zetten en zijn aandeel in het totale vervoer doen stijgen. De campagne, die eind 2014 werd gelanceerd en drie jaar bestrijkt, tracht de Vlaming bewust te maken van de watersnelweg als kostenefficiënt, duurzaam en betrouwbaar goederentransportkanaal.

De hoeveelheid goederen die dit jaar van het water naar de Pukkelpop-weide getransporteerd werd, werd dan ook verveelvoudigd. 'Ditmaal ging het om twaalf 20 feet containers en acht grote open flatrack-containers', lichtte gedelegeerd bestuurder van nv De Scheepvaart Chris Danckaerts toe. 'De binnenvaart op de Vlaamse waterwegen heeft de wind in de zeilen, met de containerbinnenvaart als sterkst groeiende segment. De trafiekcijfers voor het eerste semester van 2016 vertonen een toename van de vervoerde globale tonnage met iets meer dan 4%, maar het containersegment steeg met meer dan 15% tot ruim 379.000 vervoerde 20 feet containers", signaleerde voorzitter Frieda Brepoels.

Ook tijdens de voorbije editie werden via de binnenvaart diverse decoratieve attributen vervoerd om de backstageruimte voor de artiesten in te richten. De containers zelf kregen echter ook een bestemming. 'Ze kregen een passende inkleding en zorgden zo op de weide voor sfeer en gezelligheid voor de festivalgangers', deelde Chokri Mahassine mee.

Ook Promotie Binnenvaart Vlaanderen toonde zich blij met de hernieuwde ecologische insteek van de Pukkelpop-organisatie. 'Onze missie is om bedrijven bewust te blijven maken van de voordelen van de watersnelweg. De binnenvaart staat voor slim en groen transport', beklemtoonde voorzitter Joël Bijnens.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts juichte eveneens toe dat de samenwerking tussen de binnenvaart en Pukkelpop nog werd uitgebreid. 'Via het water kan je snel en tegen een scherp tarief grote en kleine vrachten vervoeren zonder file. Niet enkel bedrijven, maar ook evenementenorganisatoren leggen zich immers nog maar al te vaak neer bij de file aan de voordeur, terwijl aan de achterdeur een ware watersnelweg beschikbaar is. We hebben in Vlaanderen meer dan 1.000 km bevaarbare waterweg en meer dan 80% van ons ligt op minder dan 10 km van de waterweg. Volgend jaar willen we ook starten met het RAVEN-project (Remote-controlled and Autonomous Vessels for European and National Waters) inzake onbemand varen', meldde hij.

Pukkelpop kan dan ook als groene speler in de festivalwereld een voortrekkersrol vervullen voor het gebruik van de binnenvaart. 'Vrachtvervoer via het water kent vele voordelen, zoals een grote flexibiliteit, stiptheid en diversiteit van vervoerde goederen. Maar de grootste troeven zijn het milieuvriendelijke aspect en het economische voordeel tegenover transporten via de weg. Groener en goedkoper transport helpt dit festival om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen en zijn kostenplaatje te doen kloppen', opperde de minister.

Sympharosa

De Pukkelpop-containers en -flatracks werden op 9 augustus via het Antwerpse overslagpunt Kaai 524, een belangrijke schakel in het transport en de behandeling van containers, op het 85 m-schip van duizend ton de Sympharosa, een lichter, geladen. Ze voeren vanuit de haven van Antwerpen via het Albertkanaal naar Genk langs de vastliggende vaarroute of 'lijn'. Het transport van Antwerpen naar Genk kostte zowat 100 ' per container.

Haven Genk vaart dagelijks met vier lichters op en af tussen deze bestemmingen met ladingen van verschillende partners. Hierbij worden de linker- en rechteroever tegelijk bediend om de transittijd zo kort mogelijk te houden. De vracht van Pukkelpop kon dus moeiteloos geïntegreerd worden in het bestaande lijntraject, waarover het binnenschip zowat tien uur doet. Op 10 augustus werden de containers 's morgens gelost. De uitlevering was 's middags voorzien om lokale files te vermijden. Hierdoor bedroeg de CO2-uitstoot van het transport bijna de helft minder dan wanneer het ganse traject met vrachtwagens zou afgelegd worden.

De uitstoot op Haven Genk is de laagste van het ganse Albertkanaal dankzij het gebruik van elektriciteit voor de portaalkraan die wordt opgewekt met eigen windmolens die werden geplaatst door Group Machiels. Steeds meer bedrijven beseffen de toegevoegde waarde van de binnenvaart en Haven Genk zag haar volume het jongste jaar dan ook verdubbelen.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten