Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Renault: waterstof verruimt bereik elektrische bedrijfsvoertuigen

Renaul vervolledigt zijn gamma bedrijfsvoertuigen voor België met de Master ZE Hydrogen en de Kangoo ZE Hydrogen. De Franse autoproducent volgt daarmee naar eigen zeggen de marktvraag. De waterstofvarianten komen eind dit jaar en midden volgend jaar op de markt. 

Renault: waterstof verruimt bereik elektrische bedrijfsvoertuigen
De waterstofvoertuigen hebben een brandstofcel die als ‘range extender’ fungeert en een elektrisch vermogen van 10 kW levert om het rijbereik van de elektrische Master en Kangoo uit te breiden tot meer dan 350 km (tegenover respectievelijk 120 en 230 km voor de elektrische versies). Dat is volgens Renault het grootste rijbereik in het segment van de elektrische bestelwagens en bestelbreaks. Nog een voordeel van waterstof is dat waterstof tanken slechts 5 tot 10 minuten duurt.
 
 
Hoewel waterstoftechnologie op dit moment nog niet volledig op punt staat, maar wel op grote schaal toegankelijk is en op CO2-vrije wijze wordt geproduceerd, is de ontwikkeling ervan voor Renault complementair met die van louter batterijaangedreven elektrische voertuigen, en dat voornamelijk voor bedrijfsvloten of intensieve toepassingen. In Europa zijn er al 120 stations beschikbaar voor waterstof. In België zijn dat er volgens vzw Waterstofnet tien, als je enkele niet-openbare en de al vergunde maar nog niet gerealiseerde waterstoftankstations meetelt. 

Experimenten

Renault heeft de eerste experimenten met voertuigen op waterstof in 2014 uitgevoerd in het kader van een partnerschap met Symbio, een filiaal van de Groupe Michelin dat zich specialiseert in brandstofcellen die kunnen worden geïntegreerd in elektrische wagens en elke andere transportmodus (bus, trein, enz.). Toen werden meer dan 200 exemplaren van de Kangoo ZE (uitgerust met de 22 kWh-batterij) voorzien van de range-extenderconfiguratie met brandstofcel. De Kangoo ZE Hydrogen was op dat ogenblik het eerste bedrijfsvoertuig op waterstof in Europa.
 
Sindsdien werd gewerkt aan het verbeteren van de prestaties, het reduceren van de kosten van de technologie en de haalbaarheid van waterstof voor een bedrijfsvloot te staven. Daarop heeft Renault in 2017 groen licht gegeven voor de commercialisering van een waterstofversie bij de vernieuwing van de Kangoo ZE. Die kreeg een nieuwe batterij van 33 kWh, een nieuwe motor en een nieuwe lader. De Master ZE werd uitgerust met dezelfde batterij en hetzelfde aandrijfgeheel, zij het aangepast aan het gewicht van het voertuig. De voordelen van deze technologie worden alom bevestigd door bedrijfsgebruikers, want er rijden al bijna 300 exemplaren van de Kangoo ZE Hydrogen op de weg.
 
 
Met twee waterstofreservoirs onder het chassis is de Master ZE een stuk veelzijdiger zonder dat de laadruimte (10,8 m³ tot 20 m³) eronder lijdt, en dat terwijl het meergewicht beperkt blijft tot 200 kg. De Master ZE Hydrogen wordt verkrijgbaar in twee lengtes en twee hoogtes, alsook in twee bestelwagenversies en twee chassisversies. 

Grootste reële rijbereik

De Kangoo ZE Hydrogen, die eind 2019 op de Belgische markt komt, beschikt volgens Renault met 370 km (voorlopig cijfer in afwachting van de WLTP-homologatie) over het grootste reële rijbereik onder de elektrische bestelbreaks. Dankzij de brandstofcel verdubbelt deze Kangoo ZE Hydrogen zijn reële rijbereik om professionele gebruikers de nodige gemoedsrust te geven. 
 
Bij koud weer maakt de brandstofcel het mogelijk om het interieur van de Kangoo ZE Hydrogen op te warmen zonder aan rijbereik te verliezen. De warmte die op natuurlijke wijze wordt geproduceerd, wordt dan opnieuw gebruikt door het verwarmingssysteem en helpt de batterij op temperatuur te houden en de winterprestaties te verbeteren.
 
De Kangoo ZE Hydrogen heeft een laadvolume van 3,9 m³ en een redelijk meergewicht van 110 kg.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten