Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Scania heeft nieuw concept voor stedelijk transport

Scania’s nieuwe elektrische zelfrijdende conceptvoertuig voor de stad werd ontworpen met de flexibiliteit om forenzen naar hun werk en weer naar huis te brengen, overdag goederen rond te brengen en ’s nachts afval op te halen.

Scania_NXT-2-pers-2019

“Onze NXT is een toekomstvisie op transport in steden. Een aantal van deze technologieën is nog niet volledig ontwikkeld, maar voor ons is het belangrijk om een conceptvoertuig te bouwen zodat we zichtbaar en technisch gezien ideeën kunnen tonen over wat er binnen het bereik ligt”, aldus Scania’s president en CEO Henrik Henriksson.

NXT werd ontworpen voor 2030 en daarna en bevat verschillende geavanceerde functies die al beschikbaar zijn. In de NXT kunnen de voor- en achteraandrijfmodules worden aangebracht op de carrosserie van een bus, een distributievrachtwagen of een vuilniswagen. De busmodule van dit innovatieve conceptvoertuig werd getoond op de UITP Global Public Transport Summit in Stockholm.

Delen

Om een werkelijke verandering in het ecosysteem van ons vervoer te bereiken, spelen voertuigen een belangrijk onderdeel. Maar dat is niet het enige. Een aanzienlijke ontwikkeling van de infrastructuur is vereist om zowel elektrische als autonome voertuigen te kunnen laten rijden. En daarnaast moet de continue stroom van mensen en goederen in steden coherent aangepakt worden en niet afzonderlijk van elkaar.

Het commerciële vervoer vormt op vele manieren de hartslag van een stad. Hiermee gaan we naar het werk of school. Hiermee wordt voedsel bij winkels en restaurants gebracht, geneesmiddelen aan ziekenhuizen geleverd en afval opgehaald en ingezameld. Momenteel zijn deze stromen in onze steden verre van geoptimaliseerd: goederen worden geleverd tijdens de ochtendspits, precies wanneer de meeste mensen onderweg zijn. En commercieel vervoer wordt ’s nachts, wanneer de meeste mensen slapen, grotendeels tegengehouden in stadscentra.

“Bij Scania kunnen we het gehele vervoersysteem voor steden niet opnieuw ontwerpen. Wat we wel kunnen doen, is een verandering teweegbrengen en dat is het idee achter de NXT: op een andere en duurzame manier nadenken over vervoer en voertuigen”, stelt Henriksson.

Openbaar vervoer was er altijd al om gedeeld te worden. En dat moet nog naar een hoger niveau worden gebracht. Met een hogere mate van automatisering is het eenvoudiger om meer flexibiliteit in het openbaar vervoer te introduceren. “Dit is iets nieuws en iets heel anders. Ook al zijn flexibele ontwerpen en uit modules bestaande eenheden de kern van Scania”, zegt Robert Sjödin, project manager NXT.

De 8 m lange busmodule wordt gebouwd als één samengestelde eenheid, waardoor het gewicht aanzienlijk wordt verminderd. De cilindervormige batterijen worden onder de vloer geplaatst, waardoor anders niet gebruikte ruimte wordt benut en er een betere gewichtsverdeling ontstaat. Met een voertuiggewicht van minder dan acht ton wordt het bereik met de huidige batterijen op 245 km geschat.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten