Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Scania toont autonome concepttruck zonder cabine

Scania toont de AXL, een volledig autonome concepttruck, zonder cabine. Voor deze mijlpaal in de ontwikkeling van zware zelfrijdende voertuigen heeft een groep van Scania-experts in verschillende domeinen de handen ineengeslagen voor de ontwikkeling van een concepttruck, waarbij, zelfs zonder de cabine, het modulaire systeem van het bedrijf centraal staat. De Scania AXL wordt voor het eerst gedemonstreerd op 2 oktober. 

Scania toont autonome con¬cept¬truck zonder cabine
In tal van sectoren wordt gestreefd naar stroomlijning en verduurzaming van het transport. Daarbij worden zelfrijdende voertuigen steeds vaker in overweging genomen. Mijnen en grote gesloten bouwplaatsen zijn voorbeelden van omgevingen die gunstig zijn voor zelfrijdende pilots, omdat het goed controleerbare locaties zijn.
 
“Met de Scania AXL-concepttruck nemen we een belangrijke stap naar de slimme transportsystemen van de toekomst, waar zelfrijdende voertuigen een natuurlijk onderdeel van uit zullen maken”, aldus Scania’s president en CEO Henrik Henriksson. “We blijven concepten bouwen en ontwikkelen om te laten zien wat we kunnen doen met de technologie die vandaag beschikbaar is.”
 
 
Voor autonome voertuigen is software op vele manieren belangrijker dan hardware. De Scania AXL wordt gestuurd en bewaakt door een intelligente controleomgeving. In mijnen bv. worden de autonome operaties gefaciliteerd door een logistiek systeem dat het voertuig vertelt hoe het moet presteren.
 
"We hebben al zelfrijdende vrachtwagens bij klanten. Tot nu toe was er in die vrachtwagens genoeg ruimte voor een veiligheidsbestuurder die kan ingrijpen indien nodig. De AXL heeft geen cabine en dat is een aanzienlijke verandering”, zegt Claes Erixon, head of Research and Development bij Scania. “De ontwikkeling in zelfrijdende voertuigen heeft de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen. We hebben nog steeds niet alle antwoorden, maar via conceptvoertuigen als de AXL begeven we ons op nieuw terrein en blijven we snel leren.”
 
De verbrandingsmotor van het conceptvoertuig is een voorbeeld van hoe traditionele en nieuwe technologie samengaan. Hij wordt voordeliger aangedreven door hernieuwbare biobrandstof. De robuuste en krachtige kenmerken en het design achter de Scania AXL passen bij de lastigere omstandigheden in mijnen en op grote bouwplaatsen. Een nieuwe intelligente voormodule vervangt de traditionele cabine, maar zelfs zonder cabine is het concept eenvoudig te herkennen als Scania.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten