Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

SsangYong introduceert vernieuwde Rexton

SsangYong herlanceert de Rexton, het topmodel binnen de SsangYong-range dat in 2020 tijdelijk uit het gamma verdween en enkel beschikbaar bleef als lichte vrachtwagen.  Dankzij een nieuwe 2.2 dieselmotor voldoet deze grote, luxueuze SUV opnieuw aan de emissienormen.  

Rexton2020_Schräg-vorn-Wohnwagen2
De eerste generatie Rexton kwam in 2001 op de markt en werd in 2017 vernieuwd. De nieuwe versie is gebaseerd op de Rexton van 2017 met een grondige update die zowel de look, het interieur, de uitrusting als de motor omvat. De nieuwe Rexton is meteen bestelbaar.
 
Uiterlijk is de nieuwe Rexton meteen herkenbaar aan het brede en aangepaste radiatorrooster met honingraatmotief, de smalle full ledkoplampen met individuele projectorlampen en dagrijlichten in de vorm een ledstrip en geïntegreerde richtingaanwijzers. Achteraan vallen de nieuwe lichtunits op die dezelfde smalle lay-out delen met de koplampen.
 
De nieuwe versie biedt andermaal een riante uitrusting aan een bijzonder scherp tarief, en dat is één van de belangrijkste troeven van de SsangYong ten opzichte van zijn concurrenten in dit segment. Zelfs de standaardversie is al heel volledig uitgerust en krijgt bovenop de bestaande afwerking een navigatiesysteem met bluetooth communicatiemogelijkheden én een verwarmd stuurwiel. De Rexton zal voor het eerst ook beschikbaar zijn met een digitale tellercluster (12,3 inch) en een inductieve smartphonelader. Het digitale dashboard kan de bestuurder ook personaliseren door te kiezen tussen verschillende ‘screen modes’ met klassieke wijzerplaten of numerieke voorstellingen. Voorts is de achterbank aangepast met het oog op meer zitcomfort door het zitvlak iets de verhogen. Ook de lengte van het zitkussen werd langer om bij lange ritten de passagiers meer ondersteuning te bieden. Afhankelijk van de versie biedt de Rexton vijf of zeven zitplaatsen. Bij die laatste versie wordt een derde zetelrij met twee inklapbare zitplaatsen voorzien. 
 
Eén van de voornaamste nieuwigheden is de 2.2 liter viercilinder dieselmotor die voldoet aan de emissienorm Euro 6d (step 2). De turbomotor is bijzonder krachtig met een vermogen van 202 pk (+15 pk). Even belangrijk is de trekkracht die de dieselmotor levert en de 441 Nm (+20 Nm) aan koppel komt bovendien al vrij vanaf 1.600 opm, waardoor toerentallen én verbruik laag blijven. Deze motor wordt altijd aan een achttrapsautomaat gekoppeld die perfect inspeelt op de karakteristieken van de motor. Door optimaal gebruik te maken van de beschikbare trekkracht, blijven de motorregimes laag, wat ook het geluidscomfort in het interieur ten goede komt. De transmissie werd eveneens vernieuwd en de behuizing is opgebouwd uit één element, wat het gewicht reduceert. Voorts werd alles in het werk gesteld om de interne wrijving te beperken en de transmissie met acht versnellingen wordt elektronisch aangestuurd via ‘shift by wire’ technologie.
 
De Rexton biedt uiteraard de look en het comfort van een grote SUV, maar hij is ook perfect inzetbaar als werkpaard want dankzij de vierwielaandrijving die het vermogen verdeelt over de voor- en de achteras al naargelang de rij-omstandigheden, is de wagen ook perfect inzetbaar op ruwer terrein. Er komt voor het eerst ook een vergrendelbaar centraal sper-differentieel waardoor de Rexton ook zijn tractie behoudt bij erg veeleisende terreinomstandigheden. Dit vertaalt zich bovendien in een sleepvermogen tot 3,5 ton  (in afwachting van de homologatie) zodat deze SsangYong ook zware aanhangwagens kan trekken. De constructeur voorziet eveneens Trailer Sway Control dat voorkomt dat een aanhangwagen zou gaan slingeren. Dit systeem maakt gebruik van de remmen (ESP) en de actieve elektronische stuurbekrachtiging om de slingerbeweging van de aanhangwagen te onderdrukken. De wagen kom ook met Hill Start Assist, Hill Descent Control en Active Roll-Over Protection wat erg nuttig kan zijn bij terreingebruik.
 
De Rexton zal beschikbaar zijn in drie afwerkingsniveaus: Crystal, Quartz en Sapphire. De Crystal is enkel beschikbaar als vijfzitter en beschikt onder meer over navigatie, Bluetooth, parkeersensoren rondom, verwarmd stuur en led koplampen. De Quartz komt met dual zone airco, 18” velgen, privacy glass, een akoestische voorruit, knie-airbags en airbags achteraan. De Sapphire voegt daar nog een TPU-kunstlederen interieur, digitaal teller cluster, inductielader, rijstrookassistent, intelligente snelheidsregelaar, dodehoekcontrole en een sper-differentieel aan toe.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten