Toyota test automatisch rijden op openbare weg in Brussel
Toyota Motor Europe (TME) test automatisch rijden (automated driving, AD) op de openbare weg in het bruisende stadscentrum van Brussel. Na succesvolle simulaties en testen op gesloten circuits gaat TME zijn intern ontwikkelde AD-systemen testen in alledaagse stadsomgevingen in Europa. Te midden van de Europese instellingen zal een Lexus LS de komende dertien maanden herhaaldelijk in een vaste lus rijden.
“Het O&O-centrum van Toyota Motor Europe in Brussel is in het wereldwijde Toyota-netwerk het Regional Centre of Excellence for Computer Vision, dat ervoor moet zorgen dat computers de omgeving ‘zien’ en ‘begrijpen’. Het hoofddoel van dit testproject is het bestuderen van het complexe en onvoorspelbare menselijke gedrag en de impact daarvan op de eisen die aan geautomatiseerde rijsystemen worden gesteld. Het uiteindelijke doel van Toyota is nul slachtoffers van verkeersongevallen. Daarom is het essentieel om het menselijke gedrag te begrijpen om te kunnen reageren op de complexiteit en diversiteit van een stedelijke omgeving zoals Brussel, de Europese hoofdstad met 184 verschillende nationaliteiten. Na succesvolle testen op de openbare weg in Japan en de VS willen we het interpretatievermogen van de auto uitbreiden met Europese rijomstandigheden”, stelt Gerald Killmann, vice president Research & Development van TME.
“Het Brusselse Gewest en Brussel Mobiliteit in het bijzonder volgen de nieuwste technologische ontwikkelingen met betrekking tot geautomatiseerde voertuigen op de voet. We zijn ons bewust van de mogelijkheden van de technologie als oplossing voor stedelijke mobiliteit, maar beseffen ook dat veiligheid altijd vooropstaat. Dit besef komt tot uitdrukking in ons nieuw Gewestelijk Mobiliteitsplan, genaamd Good Move, en in één van de 50 maatregelen die we hebben voorgesteld om onze visie te verwezenlijken: anticiperen op de komst van geautomatiseerde voertuigen. Ons ambitieuze strategische onderzoek naar de overgang naar geautomatiseerde voertuigen is bepalend voor de stappen die nodig zijn voor een sterk kader en een positieve ontwikkeling van geautomatiseerde voertuigen. Ik denk dat we er trots op mogen zijn dat onze stad en ons gewest het laboratorium zijn voor dit soort geavanceerde mobiliteitsoplossingen. We stimuleren alleszins innovatie op het gebied van mobiliteit, en dat wordt internationaal erkend”, zegt Christophe Vanoerbeek van Brussel Mobiliteit.
Veiligheid
De Lexus LS is een gewone seriegeproduceerde auto die op de openbare weg gaat rijden. Het enige verschil is dat er op het dak allerlei sensoren zijn aangebracht, waaronder LIDAR, radars, camera’s en een zeer nauwkeurig positioneringssysteem. In de auto zitten een chauffeur, die te allen tijde kan ingrijpen om het besturingssysteem van de AD-auto te corrigeren, en een operator die het hele systeem in het oog houdt. Toyota gaat met de auto de weg op na maanden van grondige voorbereiding, waarin de AD-systemen zijn goedgekeurd, de chauffeurs zijn opgeleid, de route is geanalyseerd en overleg met de overheden heeft plaatsgevonden voor de vergunningen.
Europese L3Pilot
Het geautomatiseerde voertuig zal ook worden gebruikt voor het verzamelen van gegevens in het kader van de medewerking van Toyota aan het Europese L3Pilot-project, samen met 34 andere partners, zoals grote autofabrikanten, leveranciers in de automobielsector, onderzoeksinstituten en overheden. De L3Pilot is een vierjarig Europees project dat in 2017 van start is gegaan en gedeeltelijk door de Europese Commissie wordt gefinancierd. Het project maakt de weg vrij voor grootschalige AD-praktijktests van ongeveer 1.000 chauffeurs in 100 auto's in 10 landen in Europa. In dit kader gaat TME zich richten op onderzoek naar het gedrag van klanten en de veilige werking van systemen in complexe en diverse stedelijke omgevingen.