Transport- en logistieke sector op volle snelheid
De Nederlandse transport- en logistieke sector zal dit jaar groeien met 3,5%. Naar verwachting neemt de omzet daarbij met 5% toe. Doordat de kosten sneller stijgen dan de tarieven zullen bedrijven echter efficiënter en productiever moeten worden om hier ten volle van te kunnen profiteren.
“De vooruitzichten voor transport en logistiek zijn gunstig, over de hele linie zien we groei. In het binnenland zorgen vooral de bouw, de detailhandel en de horeca voor extra vervoersvraag. Internationaal profiteren logistieke dienstverleners via opdrachtgevers in de industrie en de groothandel van de opbloeiende Europese economie. Bedrijven in de scheepvaart, wegtransporteurs en de logistieke dienstverleners zien de vraag naar dienstverlening in 2018 het meest toenemen. Het vervoer via de lucht wordt na een groeispurt in 2017 geremd door groeigrenzen, terwijl de groei van het pakketvervoer de krimp van de postmarkt naar verwachting voor het eerst gaat overtreffen”, zegt Rico Luman van het ING Economisch Bureau.
Door hogere lonen en duurdere brandstof zullen de kosten dit jaar echter ook met 2 tot 5% toenemen.
Doordat volledig doorberekenen lastig blijft, zijn kostenbeheersing en productiviteitsverbetering per medewerker belangrijk om financieel ook van de toenemende drukte te kunnen profiteren.
Ook voor de scheepvaart zijn er tekenen van verbetering, al blijft de sector last hebben van overcapaciteit en tariefdruk. De combinatie van stevige ladinggroei en een beperkt aantal nieuwe schepen in de vaart zal in 2018 een positief effect hebben op de markt. Ondanks de verbetering blijft de omzet nog flink achter bij het pre-crisisniveau van 2008. In de binnenvaart ligt het niveau nog ongeveer 10% lager, in de scheepvaart is dit nog bijna 20%.
Enigszins onrustwekkend is de personeelsschaarste, die de groei bij transporteurs en logistieke dienstverleners steeds vaker tegenhoudt. De vraag naar chauffeurs neemt toe, terwijl ook meer oudere chauffeurs uitstromen en de belangstelling bij jongeren afneemt. Dit zorgt ervoor dat het chauffeurstekort in dit jaar een probleem dreigt te worden. Ook in 2008 was er een groot tekort aan chauffeurs. Eigen rijders profiteren hiervan, maar voor de binnenlandse markt kent die capaciteit ook grenzen.