Een Regionaal Overslag Centrum (ROC) faciliteert watergebonden overslag (bulk, paletten, ...) voor ondernemingen binnen hetzelfde bedrijventerrein, dezelfde stad of gemeente of dezelfde (deel)regio die gebruik willen maken van de waterweg, maar geen eigen kade hebben.
De bestaande ontsluiting via de weg komt steeds meer onder druk te staan door de toenemende congestie op de wegen. Door het uitbouwen van alternatieve ontsluiting via het bestaande netwerk van vaarwegen CEMT I Klasse in de Westhoek, wil De Vlaamse Waterweg nv het structurele en competitieve nadeel op het vlak van totale logistieke kost wegwerken en de logistieke slagkracht van de bedrijven in de regio verhogen. Het ROC in Diksmuide en het ROC in Veurne moeten watergebonden overslag van goederen in de Westhoek faciliteren, zodat de ontsluiting van de Westhoek via de binnenvaart wordt gerealiseerd.
“Een Regionaal Overslag Centrum (ROC) is een uitgelezen kans voor bedrijven om de omschakeling te maken naar duurzaam transport in hun logistieke keten. De organisatie van watergebonden vervoer via een ROC is een opstap naar meer binnenvaart en een betere mobiliteit in de regio”, benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters
“Diksmuide ligt op het kruispunt van twee drukke gewestwegen, waardoor erg veel doorgaand vrachtverkeer ons stadscentrum doorkruist. Door meer vracht via het water te vervoeren, zullen onze wegen minder verkeer te slikken krijgen. De IJzer vormt hierbij een oplossing, maar dan is degelijke infrastructuur nodig. De realisatie van een goed uitgeruste laadkaai komt aan die noodzaak tegemoet”, aldus Lies Laridon, de burgemeester van Diksmuide.
De toekomstige exploitant van de ROC’s moet aan de bedrijven in de regio de mogelijkheid te geven om de watergebonden potenties in de Westhoek maximaal te benutten. “De uitbater zal actief op zoek moeten naar nieuwe klanten. Ook dient de kandidaat-uitbater met een aantrekkelijk aanbod de lokale ondernemingen te overtuigen om de waterweg in te zetten voor goederentransport en gebruik te maken van de overslaglocaties. Het aanbieden van een hoog dienstverleningsniveau zal deze stap voor bedrijven nog vergemakkelijken”, vertelt Koen Anciaux, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv.
“Het activeren van het flexibele vervoersconcept zoals Watertruck+ biedt bijkomende troeven voor de uitbaters en kan een aanvulling zijn op de bestaande vloot van kleine schepen. De exploitant dient mee in te staan voor de verdere uitrol van andere nieuwe mogelijkheden in de binnenvaart zoals Autonoom Varen, palletvervoer, het vervoer van afvalcontainers via de binnenvaart of het opzetten van kleine duwvaart als transportsysteem. Deze en nog andere initiatieven kunnen samen met de partners uit de regio waaronder POM West-Vlaanderen, de gemeentes, werkgeversorganisaties (Voka, Unizo) op de kleinere waterwegen van de Westhoek worden uitgewerkt.
“De uitbater van het ROC organiseert de overslag over het water voor andere bedrijven en maakt voor een groter gebied watergebonden transport mogelijk. De voorwaarden die vervat zijn in de marktbevraging zijn er op gericht om ondernemers aan te trekken die garanties bieden dat ze resoluut inzetten op het vervoer via het water. Met de meest geschikte kandidaat of kandidaten wordt een domeinvergunning afgesloten voor het uitbaten van het Regionaal Overslag Centrum”, besluit Koen Anciaux.
Het volledige marktraadplegingsdossier en de bijhorende documenten vind je terug op https://www.vlaamsewaterweg.be/roc-westhoek-diksmuide-en-veurne.