Verbeterde Fiat Ducato kan al besteld worden
De nieuwe Ducato MJ2020 is de verbeterde versie van het populaire Fiat Professional-model dat al 38 jaar op de markt is. Alle motoren van de nieuwe Ducato voldoen aan de Euro 6D-normen. Ze tonen zich nog efficiënter, ecologischer en performanter en bieden de keuze tussen verschillende brandstoftypes op maat van alle toepassingen.
Samen met de verbeterde Ducato wordt de nieuwe, elektronische 9Speed-transmissie gelanceerd. Deze automaat met koppelomvormer van de nieuwste generatie kan de koppelpunten van de motor optimaal benutten. Met een volgens Fiat ongeëvenaard laag gewicht garandeert de transmissie in alle omstandigheden de betrouwbaarheid, duurzaamheid en tevredenheid. Bovendien wordt in de loop van 2020 ook een volledig elektrische versie verkrijgbaar, die de technologieën van Fiat Professional implementeert en de Ducato Natural Power op methaan aanvult in het gamma alternatief aangedreven modellen. De Ducato Electric wordt ontwikkeld aan de hand van een innovatief testproject in samenwerking met grote klanten, om meer geschikte oplossingen aan te bieden die niet raken aan het laadvermogen of de prestaties.
Het motorgamma is altijd al één van de sterke punten van de Fiat Professional Ducato geweest. De Ducato is volgens Fiat dan ook het enige model in zijn klasse dat is uitgerust met een dieselmotor afgeleid van industriële motoren, die robuust en duurzaam is en tegelijk het prestatie- en comfortniveau van een personenwagen biedt. De Ducato MJ2020 behoudt alle troeven die het model zo populair hebben gemaakt bij klanten. Bovendien kan hij uitpakken met nieuwe krachtbronnen die voldoen aan de Euro 6D-normen. Het hele MultiJet 2-gamma is voortaan opgebouwd rond de 2.3-litermotor, die werd afgeleid van een industriële motor. Alle versies beschikken over een turbocompressor met variabele geometrie die hen soepeler en alerter maken bij lage toerentallen en tegelijk het brandstofverbruik in praktijkomstandigheden drukt. Dankzij zijn elektronische sturing kan de nieuwe turbo zijn vloeistofdynamica aanpassen aan het motortoerental en de rijstijl om op elk moment de juiste turbodruk te verzekeren. Dat is mogelijk dankzij de implementatie van een reeks mobiele schoepen langs de radius van de turbine, die de stroom van de uitlaatgassen controleert en dus de snelheid en kracht van de compressor regelt.
De instapversie van de Ducato wordt aangedreven door de 2.3 MultiJet 2-motor met een vermogen van 120 pk bij 2.750 t/min en een koppel van 320 Nm bij 1.400 t/min in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak. Het vermogen en koppel liggen 10% hoger dan bij de oude 2.0-litermotor. De variant met 140 pk bij 3.500 t/min vormt het hart van het gamma. Hij toont zich veelzijdig en flexibel met een koppel van 350 Nm (+9% in vergelijking met de 130 MultiJet) bij nauwelijks 1.400 t/min en is leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak of de geavanceerde 9Speed-negentrapsautomaat. Een milieuvriendelijke constructie en superieure prestaties typeren de versie met 160 pk bij 3.500 t/min, die in combinatie met de automatische transmissie tot 400 Nm bij 1.500 t/min levert. Deze krachtbron implementeert een motoras met ruim bemeten lagers, speciale zuigers en een specifieke turbo om de prestaties en duurzaamheid van de motor te verbeteren. Helemaal bovenaan het gamma staat de 2.3 MultiJet met een vermogen van 180 pk bij 3.500 t/min en een koppel van 400 Nm met de handgeschakelde versnellingsbak en 450 Nm met de nieuwe negentrapsautomaat, een stijging met 12% in vergelijking met het vorige model.
De methaanmotor met een cilinderinhoud van 3.000 cm³ levert een maximumvermogen van 136 pk bij 2.730 t/min en een koppel van 350 Nm bij 1.500 t/min. De Ducato 140 Natural Power maakt namlijk deel uit van een heel gamma bedrijfsvoertuigen op methaan, gaande van bestelwagens op basis van personenwagens tot de Fiorino en de Doblò met korte en lange wielbasis.
Automaat
De nieuwe negentrapsautomaat garandeert in alle omstandigheden een ontspannen en aangename rijervaring, zonder compromissen op het gebied van prestaties en of verbruik. Hij is de volgens Fiat referentie in zijn klasse op het vlak van gewicht en maakt optimaal gebruik van het hoge koppel, dat bij de motor met 180 pk kan oplopen tot een record van 450 Nm. Last but not least garandeert hij ook een uitzonderlijke betrouwbaarheid en duurzaamheid dankzij de koppelomvormer die het ontbreken van een traditionele koppeling compenseert.
Rijhulpsystemen
De Ducato MJ2020 heeft geavanceerde rijhulpsystemen zoals o.m. de Blind Spot Assist (dodehoekassistent die radarsensoren in de achterbumper gebruikt om naderende voertuigen te detecteren die buiten het gezichtsveld van de bestuurder vallen), de Rear Cross Path detection (radarsensoren om naderende voertuigen te detecteren wanneer de Ducato achteruit rijdt), de Full Brake Control (detectie van obstakels en waarschuwt de bestuurder wanneer een aanrijding dreigt), Lane Departure Warning System (ziet automatisch wanneer het voertuig van zijn rijstrook afwijkt) en Traffic Sign Recognition (gebruikt de camera van de wagen om snelheids- en inhaalverbodsborden langs de weg te herkennen).
Een absolute must voor professionele gebruikers is de Engine Idle Preset waarmee de bestuurder het minimale toerental kan verhogen om elektrische uitrusting en de nieuwe Led Cargo-lichten van stroom te voorzien. Deze nieuwe en krachtigere lichten, die volgens de wielbasis drie verschillende maten kunnen hebben, garanderen op elk moment een doeltreffende verlichting van de laadruimte, met een lichtopbrengst van 70 lux in het midden en 40 lux langs de randen.