Victoir heeft Volvo FE op cng
De Gentse groothandel in pleister en gipsproducten Victoir investeerde zopas in een Volvo Truck FE op gecomprimeerd aardgas (cng).
“In september hebben we onze nieuwe bedrijfsfilosofie voorgesteld. Onze nieuwe slogan is ‘Our future is Blue’, waarbij blauw voor zuiverheid staat, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant”, zegt Steven Everaert, gedelegeerd bestuurder van Victoir.
Zijn overgrootvader richtte de groothandel in 1903 op. In de wijde omgeving van Gent is het bedrijf bekend voor zijn natte en droge pleisterproducten voor stukadoors en gevelbepleisteraars. Steven Everaert investeert o.m. in een volledige vernieuwing van het wagenpark, dat uit een zestal Volvo-trucks bestaat. Twee worden gebruikt om silo’s tot op bouwwerven te brengen (Victoir beschikt in totaal over 80 silo’s) en de andere voor de distributie van de pleisterproducten en gipsplaten tot bij de klanten.
De nieuwste aanwinst is een Volvo FE CNG. “In het Gentse groeit het milieubewustzijn heel snel. Dat vertaalde zich in het nieuwe mobiliteitsbeleid voor de stad en binnenkort met de invoering van de lage-emissiezone, die in 2020 van kracht wordt. Dat wij vanuit een milieuoogpunt investeren in een vrachtwagen op gecomprimeerd aardgas, weten de klanten dan ook te waarderen”, zegt Steven Everaert.
“Aardgas is immers de schoonste fossiele brandstof die er momenteel bestaat, met 10% minder CO2-uitstoot dan diesel of benzine bij onze cng-voertuigen”, voegt Yves Pauwels toe. Hij is sales manager van Nebim, de Volvo Trucks-dealer in Oost-Vlaanderen.
“Onze nieuwe truck heeft een kraan (HIAB) en laadklep. Wij gebruiken die vooral voor de distributie van de meer delicate producten, die zeker droog moeten blijven. Doordat we zowel met de kraan als met de laadklep kunnen lossen, is het ook een zeer flexibel inzetbaar voertuig”, zegt Everaert nog. De opbouw is van Alumac.
“De vrachtwagen op CNG die Victoir in gebruik nam is een 6x2 Euro 6 met 9 litermotor en een vermogen van 320 pk. Met een autonomie van 400 km voor lichte taken en tot 250 km voor de zwaardere taken is deze vrachtwagen een zeer milieuvriendelijke oplossing, ook voor de bouwsector”, besluit Yves Pauwels.