Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Vlaanderen investeert 42 miljoen € in Limburgse containerterminal

Vlaanderen investeert 42 miljoen € in de ontsluiting van de containerterminal Port of Limburg op de voormalige Fordterreinen in Genk aan het Albertkanaal. Dat schrijft de krant Het Belang van Limburg.

Vlaanderen investeert 42 miljoen € in Limburgse containerterminal
Port of Limburg is de nieuwe containerterminal die de Limburgse logistieke groep H. Essers en Haven Genk (voor de helft in handen van de Group Machiels) plannen op de voormalige Fordsite in Genk.
 
De twee Limburgse familiebedrijven willen volgens de krant 30 miljoen € investeren in het project, dat met de modernste technologieën en faciliteiten zal worden uitgerust.
 
De containerterminal krijgt een capaciteit van 350.000 TEU per jaar. Dat is drie keer meer dan de nabijgelegen Haven Genk. De nieuwe terminal zal via het Albertkanaal rechtstreeks verbonden zijn met de haven van Antwerpen.
 
Port of Limburg moet een verdere groei in containervervoer via de binnenvaart mogelijk maken. Vlaanderen voorziet daarom in 42 miljoen € voor de bouw van de overslagkade langs het Albertkanaal en voor de verschillende infrastructuurwerken om het bedrijventerrein beter te ontsluiten via de weg, het spoor en de binnenvaart.
 
De werken worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg, de beheerder van de Vlaamse binnenwaters. Het gaat onder meer om wegenis, riolering, nutsleidingen, infiltratiebekkens en de bouw van een kaaimuur inclusief kaaiplateau en kraanbaanfundering voor de overslag van goederen via de binnenvaart.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten