Watertruck+ lanceert duwbakken voor kleine waterwegen
In Vlaanderen liggen acht op de tien bedrijven op minder dan 10 km van een waterweg. Ook op de kleinere waterwegen is een groot potentieel aanwezig. Daarom ontwikkelde Watertruck+ innovatieve en milieuvriendelijke duwbakken. Die kunnen bulk, pallets en containers transporteren over kleine waterwegen en zijn snel en flexibel inzetbaar. Op 10 februari vond de officiële lancering van Watertruck+ plaats.
Momenteel worden al heel wat goederen vervoerd via de kleine waterwegen. “In de toekomst kan dat nog meer worden. Kleine waterwegen zijn broodnodig om een modal shift naar de binnenvaart te maken. Het project Watertruck+ ontvangt daarom ook Europese steun met als doel een transmodaal netwerk in heel Europa te ontwikkelen”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
dat geraamd wordt op 3 miljoen ton, te kunnen aanboren moeten we inzetten op nieuwe logistieke concepten. Met de Watertruck+ duwbakken maken we dit ook concreet. Voor 2021 mikken we al meteen op 6.000 vermeden vrachtwagenritten op de weg” aldus Van Hecke.
De duwbakken van Watertruck+ worden geproduceerd volgens een standaard design. Tegelijk zijn ze zodanig ontworpen dat bulkgoederen, pallets en containers vervoerd kunnen worden in dezelfde bak. Volgens Patrick Degryse van Group De Cloedt is die flexibiliteit het grote pluspunt van Watertruck+. Omdat ze nieuwe vervoersstromen creëren zijn ze een waardevolle aanvulling op de bestaande vloot.
Het Watertruck+ project startte in 2014 en doorliep verschillende fasen, van research en tests met schaalmodellen tot effectieve ingebruikname door de groep André Celis en Group De Cloedt. Op 10 februari werd het project officieel gelanceerd. De projectpartners zijn overtuigd dat dankzij de Watertrucks in de toekomst meer bedrijven de waterweg zullen benutten voor hun transporten. Tegen midden 2021 willen ze 18 duwbakken operationeel hebben op de Vlaamse waterwegen.