Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

Watertruck+ lanceert duwbakken voor kleine waterwegen

In Vlaanderen liggen acht op de tien bedrijven op minder dan 10 km van een waterweg. Ook op de kleinere waterwegen is een groot potentieel aanwezig. Daarom ontwikkelde Watertruck+ innovatieve en milieuvriendelijke duwbakken. Die kunnen bulk, pallets en containers transporteren over kleine waterwegen en zijn snel en flexibel inzetbaar. Op 10 februari vond de officiële lancering van Watertruck+ plaats.  

Watertruck+ lanceert duwbakken voor kleine waterwegen (2)
Watertruck+ is een publiek-private samenwerking met als partners Group De Cloedt, Groep André Celis, Antwerp Management School en De Vlaamse Waterweg, met de steun van INEA (Innovation and Network Executive Agency).
 
Dankzij de koppelbare duwbakken wordt een logistieke verbinding gemaakt tussen de kleinere waterwegen en het TEN-T netwerk (Trans-European Transport Network). Het project zal dit jaar al meteen goed zijn voor een modal shift van 120.000 ton goederen. Het project doorliep verschillende fasen, van de research in 2014 tot de eigenlijke uitrol in 2021.
 
Momenteel worden al heel wat goederen vervoerd via de kleine waterwegen. “In de toekomst kan dat nog meer worden. Kleine waterwegen zijn broodnodig om een modal shift naar de binnenvaart te maken. Het project Watertruck+ ontvangt daarom ook Europese steun met als doel een transmodaal netwerk in heel Europa te ontwikkelen”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
 
Ook ir. Dominique Van Hecke, algemeen directeur van De Vlaamse Waterweg nv en tevens voorzitter van de raad van bestuur van Watertruck+, is overtuigd van de meerwaarde van Watertruck+: “Om het potentieel van de kleine waterwegen in Vlaanderen,
dat geraamd wordt op 3 miljoen ton, te kunnen aanboren moeten we inzetten op nieuwe logistieke concepten. Met de Watertruck+ duwbakken maken we dit ook concreet. Voor 2021 mikken we al meteen op 6.000 vermeden vrachtwagenritten op de weg” aldus Van Hecke.
 
Binnen het project Watertruck+ zijn nieuwe vervoersconcepten tot stand gekomen met aandacht voor efficiënter en economischer varen. Sommige duwbakken drijven zichzelf aan of zijn helemaal niet gemotoriseerd en worden in dat geval voortbewogen door een duwboot.
 
“Het voordeel van zelfstandig te kunnen varen is dat de Watertruck+ bakken meer lading kunnen meenemen op de kleinste waterwegen en op eigen kracht naar de grotere waterwegen kunnen varen. Daar kunnen dan meerdere bakken aan elkaar worden gekoppeld waarna ze verder varen met een duwboot. Dit systeem met duwbakken en duwboten zorgt voor een kortere doorlooptijd. We koppelen een volle duwbak af, hangen een lege duwbak aan de duwboot en kunnen direct verder varen”, legt Nick Celis, zaakvoerder van André Celis Groep uit.
 
De duwbakken van Watertruck+ worden geproduceerd volgens een standaard design. Tegelijk zijn ze zodanig ontworpen dat bulkgoederen, pallets en containers vervoerd kunnen worden in dezelfde bak.  Volgens Patrick Degryse van Group De Cloedt is die flexibiliteit het grote pluspunt van Watertruck+. Omdat ze nieuwe vervoersstromen creëren zijn ze een waardevolle aanvulling op de bestaande vloot.
 
Het Watertruck+ project startte in 2014 en doorliep verschillende fasen, van research en tests met schaalmodellen tot effectieve ingebruikname door de groep André Celis en Group De Cloedt. Op 10 februari werd het project officieel gelanceerd. De projectpartners zijn overtuigd dat dankzij de Watertrucks in de toekomst meer bedrijven de waterweg zullen benutten voor hun transporten. Tegen midden 2021 willen ze 18 duwbakken operationeel hebben op de Vlaamse waterwegen.
Foto’s: De Vlaamse Waterweg nv
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten