Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Management

Bouwunie wil bij invoering wegenvignet concurrentieel nadeel vermijden

De nieuwe Vlaamse regering wil zo snel mogelijk een wegenvignet voor buitenlanders invoeren. Bouwunie is akkoord op voorwaarde dat Vlaamse bouwbedrijven daar geen nadelen van ondervinden. “Veel hangt af van de uitwerking van het systeem", zegt Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens.

BKBC - 2024-10-03T151422.019
Wolfgang Eckert from Pixabay

Enkel een wegenvignet voor buitenlanders invoeren en alles bij het oude laten voor de Vlaamse gebruikers, zal vermoedelijk de Europese toets niet doorstaan. Bouwunie vraagt om er in elk geval voor te zorgen dat, als er ook een vignet komt voor de Vlaming, dat voor de gebruiker budgetneutraal is.

"Belgische bouwbedrijven rijden gemiddeld 30.000 tot 40.000 km per jaar. Moeten bouwbedrijven plots veel meer betalen om van en naar de werf te rijden, dan riskeer je dat bouwen nog duurder wordt", aldus Waeytens. Daarnaast mogen Vlamingen niet meer betalen dan buitenlanders. Want anders creëer je een concurrentieel nadeel.

Bouwunie dringt aan op een administratief vriendelijk en geautomatiseerd systeem en op een gebruiksvriendelijk en effectief controlesysteem. "Mocht een wegenvignet in de plaats komen van een slimme kilometerheffing, dan is dit toch een gemiste kans om effectief iets te doen aan het fileprobleem. Een slimme kilometerheffing kan een manier zijn om de congestie tijdens de ochtend- en avondspits te verkleinen. In die optiek waren zes op de tien bouwbedrijven bereid om in het systeem van een slimme kilometerheffing te stappen.”

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten