Bouwunie wil bij invoering wegenvignet concurrentieel nadeel vermijden
De nieuwe Vlaamse regering wil zo snel mogelijk een wegenvignet voor buitenlanders invoeren. Bouwunie is akkoord op voorwaarde dat Vlaamse bouwbedrijven daar geen nadelen van ondervinden. “Veel hangt af van de uitwerking van het systeem", zegt Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens.
Enkel een
wegenvignet voor buitenlanders invoeren en alles bij het oude laten voor de
Vlaamse gebruikers, zal vermoedelijk de Europese toets niet doorstaan. Bouwunie
vraagt om er in elk geval voor te zorgen dat, als er ook een vignet komt voor
de Vlaming, dat voor de gebruiker budgetneutraal is.
"Belgische
bouwbedrijven rijden gemiddeld 30.000 tot 40.000 km per jaar. Moeten
bouwbedrijven plots veel meer betalen om van en naar de werf te rijden, dan
riskeer je dat bouwen nog duurder wordt", aldus Waeytens. Daarnaast mogen
Vlamingen niet meer betalen dan buitenlanders. Want anders creëer je een
concurrentieel nadeel.
Bouwunie dringt
aan op een administratief vriendelijk en geautomatiseerd systeem en op een
gebruiksvriendelijk en effectief controlesysteem. "Mocht een wegenvignet
in de plaats komen van een slimme kilometerheffing, dan is dit toch een gemiste
kans om effectief iets te doen aan het fileprobleem. Een slimme
kilometerheffing kan een manier zijn om de congestie tijdens de ochtend- en
avondspits te verkleinen. In die optiek waren zes op de tien bouwbedrijven
bereid om in het systeem van een slimme kilometerheffing te stappen.”