Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Management

Elektrificatie van het wagenpark: de laadpaalproblematiek

Sinds 11 maart 2021 is het verplicht om aan bepaalde nieuwe gebouwen in Vlaanderen laadpalen te voorzien. Maar wat zijn nu precies de eisen die gesteld worden aan bedrijven en gelden dezelfde spelregels in het hele land? We leggen een en ander kort aan je uit en kloppen daarna aan bij een producent van laadpalen om na te gaan hoe die in de praktijk inspeelt op de noden ‘te velde’.

21-Smappee-EV-Base-Station-with-Cars

In Vlaanderen zien we dat er gerefereerd wordt aan ‘niet-woongebouwen’.  Concreet moeten nieuwe, niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen en bestaande, niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan, met een parkeerterrein met meer dan tien parkeerplaatsen cumulatief voorzien worden van twee zaken. Ten eerste zijn dit minstens twee oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig. Ten tweede gaat het over infrastructuur voor leidingen - of minstens goten voor elektrische kabels - voor minstens één op vier parkeerplaatsen, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken. De verplichtingen uit de eerste vermelding gelden ook als het een naastgelegen parkeerterrein betreft en, in het geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het parkeerterrein. Tegen 1 januari 2025 zullen onder andere bedrijven met meer dan 20 parkeerplaatsen minstens twee laadpalen moeten hebben staan voor hun werknemers of bezoekers. Dit kan zowel een AC- of een DC- lader zijn.

Waals Gewest en Brussel

Voor het Waals Gewest is het verschil met Vlaanderen dat er vanaf 11 maart 2021 een lader moet geplaatst zijn op elke parkeerplaats en dit vanaf elf residentiële parkeerplaatsen. Bij niet residentiële parkings zoals winkels, kantoren, industriepanden, scholen enzovoort moeten de parkeerplaatsen in Wallonië uitgerust worden met minstens 1 lader en moeten ook de kabels klaargelegd worden om voor minstens een op vijf parkeerplaatsen een lader te kunnen plaatsen in de toekomst. De regel voor het vanaf 2025 plaatsen van laders voor niet residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen moet nog worden bepaald.

Voor Brussel geven we mee dat er specifieke regels gelden rond parkings met minstens tien plaatsen en nieuwe of oude parkings.

Oplossingen op de markt

Om een idee te krijgen van hoe de industrie inspeelt op deze nieuwe problematiek namen we contact op met Smappee, een in 2012 opgericht cleantechbedrijf met hoofdkwartier in Harelbeke. Smappee speelt in op de toenemende elektrificatie van de mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek met slimme laadstations voor elektrische voertuigen. Hoe komt het tegemoet aan de wensen en verlangens van professionele gebruikers (en bijgevolg de aannemer)?

In het aanbod zien we dat er modellen voor thuis worden aangeboden (EV One Home en de EV Wall Home) en voor bedrijven (EV One Business, EV Wall Business, EV Base en de EV Base Ultra). Het gaat om zogenaamde slimme laadpalen die voorzien zijn van Artificiële Intelligentie. Zo moet er volgens Smappee tot de helft goedkoper en duurzaam geladen kunnen worden met zonne-energie, en dit aan de laagste energietarieven.

“In een werkomgeving kun je nu al meerdere Smappee-laadpalen plaatsen en linken en genieten van alle slimme functies”, verduidelijkt Stefan Grosjean, CEO van Smappee. “Wij vinden het belangrijk dat laadpalen steeds mee evolueren met de snel veranderende energiemarkt en het eenvoudig maken voor EV-rijders om snel, goedkoop en duurzaam te laden. Dus nemen we het laden met dynamische en variabele tarieven volledig uit handen. Er is een eenvoudige instelling in onze Smappee-app, waarmee de gewenste capaciteitslimiet gekozen kan worden en excessieve capaciteitstarieven worden vermeden. We gaan hier heel ver in, de EV kan ook optimaal opgeladen worden met zonne-energie dankzij onze ingebouwde zonne-energie voorspelling.” 

“Bij alle Smappee-laadpalen stel je via de Smappee-app en het dashboard slimme functies in en behoud je te allen tijde het inzicht en de controle over al je laadpunten. We dachten daarbij ook aan het product zelf, dit product beschikt over een duurzame behuizing van 100% multi-recycleerbaar aluminium.”

Opladen in de praktijk

Een van dé hamvragen is hoe het opladen in de praktijk kan aangepakt worden. Hoe vermijd je dat iedereen op hetzelfde ogenblik wil opladen? We zien bij sommige bedrijven al beurtrolsystemen, waarbij twee tot zelfs vier gebruikers één laadpaal delen op een werkdag. Bij de Nederlandse aannemer DuraVermeer wordt zelfs een ‘laadschijf’ gebruikt, naar analogie met een parkeerschijf waarmee de bestuurder aangeeft wanneer zijn wagen geladen is en een laadplek vrij komt.

“Bij ons kun je laadsessies starten en stoppen door middel van een QR-code, RFID en slimme laadschema’s”, reageert de heer Grosjean. “De Smappee App en het laadbeheerdashboard bezorgen de gebruiker daarbij alle controle die hij of zij nodig acht. Dit gaat van het opladen van één elektrische wagen thuis tot het beheren van de verschillende laadsessies van een elektrische vloot.”

Met de vermelding van een elektrische vloot wordt meteen een heikel onderwerp aangesneden. Hoe ontzorgt men fleet managers om een en ander aan te pakken zoals het hoort?

“Wij zien de oplossing in een all-in-one laadoplossing. Die ontzorgt hen volledig bij de overstap naar een elektrische vloot”, wordt ons meegegeven. “Daarbij leveren we zowel de hardware als de software, die zorgt voor een praktisch dashboard op maat, aangevuld met extra e-mobiliteitsdiensten en gerichte mogelijkheden zoals gesplitste facturatie. Een extra voordeel is dat dit stapsgewijs kan worden doorgevoerd omdat het gaat om een volledig modulaire laadoplossing. Je kunt dus, bijvoorbeeld, starten met enkel laadpalen en op een later tijdstip extra laders of betaaldiensten toevoegen.”  

Smappee-EV-Base-Station-Day-Model-Loading-(20)
Smappee-EV-Base-Station-Day-1-Car(28)
Smappee-EV-Wall-Hero
Evolutie van het fiscale voordeel van de bedrijfswagen

De overgang is een beetje in stilte gebeurd, maar voor bedrijven trad op 1 juli 2023 een ingrijpende verandering op het vlak van de bedrijfswagens in voege. In het kader van de vergroening van het Belgische wagenpark is het na die datum gedaan met het fiscale voordeel voor de gehele levensduur van diesel- en benzinewagens. Wagens op fossiele brandstof die na 1 juli worden ingeschreven als bedrijfswagen vallen voortaan onder een overgangsregeling die nog duurt tot 31 december 2025. Vanaf 2026 zullen bedrijven dan nog enkel bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten (lees: elektrisch) kunnen aftrekken van hun belastingen.  Voor niet-emissievrije auto’s (diesel, benzine, hybride, aardgas, lpg) daalt de maximale aftrekbaarheid naar 75 procent in 2025, naar 50 procent in 2026, naar 25 procent in 2027 en naar 0 procent vanaf 2028. In lopende contracten wordt niet ingebroken. Voor hybride bedrijfswagens die na 1 juli 2023 worden aangeschaft, wordt de fiscale aftrekbaarheid van de benzine- of dieselkosten beperkt tot 50 procent. Lichte bedrijfsvoertuigen vallen buiten de nieuwe regeling en behouden een fiscaal voordeel voor verbrandingsmotoren. 

CO2-bijdrage

Ook voor de CO2-bijdrage die de werkgever voor bedrijfswagens verschuldigd is, verandert er heel wat. Voor bestellingen vanaf 1 juli 2023 wordt de CO2-bijdrage immers vermenigvuldigd met een bepaalde factor als de auto in kwestie niet-emissievrij is:

  • Vanaf 1 juli 2023 tot 31 december 2024: factor 2,25
  • Vanaf 1 januari 2025 tot 31 december 2025: factor 2,75
  • Vanaf 1 januari 2026 tot 31 december 2026: factor 4
  • Vanaf 1 januari 2027: factor 5,5

Wel nog dit: de CO2-bijdrage is niet verschuldigd voor eenmanszaken, vrije beroepen of bestuurders van een vennootschap.

En de werknemer?

Werknemers worden belast op het voordeel alle aard (VAA) dat aan hun bedrijfswagen kleeft. Omdat die CO2-afhankelijk is, is die belasting bij elektrische auto’s aanzienlijk lager dan die op auto’s met een verbrandingsmotor. Dit mechanisme blijft ook onder de nieuwe regels overeind, waardoor de belasting op het VAA voor mensen die overstappen op een emissieloze bedrijfswagen daalt.

Liquid_Eve_One_06_HR_2
Liquid_EV_One_09._HR_2
Liquid_Eve_One_03_HR_2
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten