Intentieverklaring voor meer duurzame stedelijke logistiek
Vorige week ondertekenden Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, sectororganisaties zoals Bouwunie en Embuild en andere stakeholders de intentieverklaring om een emissievrije belevering van onze steden te realiseren. Bouwunie benadrukt dat ze er mee zal over waken dat de uitgewerkte regels laagdrempelig, haalbaar en vooral betaalbaar zullen zijn voor bouw-kmo’s.
Het Vlaamse regeerakkoord wil vanaf 2025 een emissievrije stedelijke distributie realiseren. Dat is hard nodig want onderzoek leert dat stedelijke logistiek enorm veel bijdraagt aan de luchtvervuiling. Het gaat dan om het rondbrengen van pakjes met bestelwagens, afvalophaling, het leveren van materiaal aan supermarkten of bouwwerven, ...
Stakeholdertraject bouwt verder op voorbereidende studie
Om de stedelijke logistiek te vergroenen werd een traject uitgewerkt met onder meer een voorbereidend onderzoek en enkele pilootprojecten dat moet leiden tot een kaderovereenkomst. Dat gebeurt in nauw overleg met de (centrum)steden en stakeholders uit de sector. Minister Lydia Peeters: “Op deze manier wil de Vlaamse overheid een realistisch beleid uittekenen met aandacht voor de uitdagingen van de transport- en logistieke sector.”
De voorbereidende studie startte in september 2022 en onderzocht de uitrol van zero-emissie zones (centrum)steden. Naast de noden met betrekking tot (laad-)infrastructuur, logistieke operaties en investeringen, werden flankerende maatregelen, zoals premies voor elektrische voertuigen en cargobikes, onderzocht.
Op basis daarvan kwamen enkele leidende principes naar voren, die als basis dienden voor de intentieverklaring die ondertekend werd. De concrete uitwerking zal gebeuren via een multi-stakeholdertraject, dat zal landen in de lente van 2024.
Vrachtwagens en bestelwagens
Een van de ondertekenaars was Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens. De bouworganisatie engageert zich om proactief mee te werken aan een uniforme regelgeving om zo de emissie door belevering in steden en gemeenten terug te dringen. “De bouw heeft een belangrijk aandeel in de uitstoot”, zegt Waeytens. “Als sector willen we onze verantwoordelijkheid nemen en mee nadenken hoe we die emissie willen terugdringen. Dat energietransitie noodzakelijk is, staat buiten kijf. Driekwart van de bouwbedrijven al bezig met de overschakeling van fossiele brandstoffen naar niet-fossiele. Ruim één op zeven bouwbedrijven elektrificeerde zijn bedrijfswagens al. Bij vrachtwagens zal de overstap naar niet-fossiele brandstoffen het meest tijd in beslag nemen. Zo zegt slechts een kwart van de bedrijven hier rekening mee te houden in de toekomst. De rest is hier nog niet mee bezig.”