Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Management

Slimme kilometerheffing: mindshift in de maak

Aangezien bouwbedrijven dagelijks veel tijd verliezen in de file beginnen ze het voordeel van de kilometerheffing in te zien. Het moet dan wel gaan om een effectieve verschuiving, van de huidige verkeersbelastingen naar een belasting op het gebruik.

Ontwerp zonder titel - 2024-01-30T171145.397
Adobe Stock

“Uit de jongste Bouwunie-enquête blijkt dat twee op de drie bouwbedrijven er nu langer over doen om op de werf te geraken dan vijf jaar geleden”, zegt Jean-Pierre Waeytens, gedelegeerd bestuurder van Bouwunie. “Per camionette verliezen ze hierdoor gemiddeld 2,5 uur per week.”

De extra kosten van dat tijdverlies kunnen de bedrijven niet altijd doorrekenen aan hun klanten. Eén op de vier bouwbedrijven heeft bovendien al personeelsleden verloren omdat die de files beu waren. 

De bouwbedrijven nemen maatregelen, door bijvoorbeeld de werkdag vroeger te beginnen en te eindigen, ze vermijden klanten in filegevoelige regio’s of presteren langere dagen. 

Maar dat is nog niet voldoende. Zes op de tien van de ondervraagde bouwbedrijven zou akkoord kunnen gaan met de invoering van een slimme kilometerheffing, maar enkel onder strikte voorwaarden. Het systeem moet administratief eenvoudig zijn, het moet leiden tot een effectieve tijdswinst en het moet ter vervanging komen van de huidige verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling. Iedereen moet onderworpen worden, ook de particulieren met hun personenwagen.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten