Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materiaal

Alu-schrijnwerk vraagt volwaardige plaats in middelbaar

Aluminiumschrijnwerk en -gevelbouw zitten de afgelopen jaren in de lift. De orderboekjes van de constructeurs zijn goed gevuld. Aluminiumschrijnwerk vertegenwoordigt volgens sectorfederatie FAC ruim meer dan de helft van het totale buitenschrijnwerk in Vlaanderen (naast hout, pvc en staal) en wordt bovendien lokaal gemaakt. Toch zitten de aluminiumconstructeurs met de handen in het haar. Vrijwel allemaal krijgen ze één of meer vacatures voor gekwalificeerde schrijnwerkers - voor atelier of plaatsingsdienst –niet ingevuld. De sleutel tot de oplossing ligt volgens FAC bij de beroepskwalificaties voor de opleiding Buitenschrijnwerk in het middelbaar onderwijs en de leerplannen.

Alu
FVB
De Federatie Aluminium Constructeurs (FAC) probeert haar leden bij hun zoektocht naar personeel zoveel mogelijk te ondersteunen met o.m. eigen opleidingen en praktijkcursussen in samenwerking met de VDAB. Maar omdat het alarmerende tekort aan goed opgeleid technisch personeel diepgaand structureel is, is er meer nodig.

Bijsturen

“De sleutel tot de oplossing ligt bij de onderwijsstrategen die de beroepskwalificaties voor de opleiding Buitenschrijnwerk in het middelbaar onderwijs bepalen en vervolgens in leerplannen vorm geven. Daarom richten wij hierbij een warme, maar heel dringende oproep aan het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) en de onderwijskoepels, om de opleiding Buitenschrijnwerker, die vandaag vrijwel uitsluitend op andere materialen dan aluminium is toegespitst, inhoudelijk bij te sturen en zo te helpen om de prangende personeelsbehoeftes van de aluminium-schrijnwerksector op te lossen”, zegt directeur Ilse Claeys van de FAC.

Zevende jaar

“Er is sprake van om in het kader van de komende onderwijshervorming aluminium op te nemen in een zevende specialisatiejaar Se-n-Se (beroepsonderwijs). Dat is een stap in de goede richting, maar tegelijk onvoldoende om veel leerlingen aan te zetten om voor een specialisatie in aluminium te kiezen. Als leerlingen in het vijfde en zesde jaar technisch of beroepsonderwijs geen kennis kunnen maken met aluminium als materiaal, waarom zouden ze dan kiezen voor een extra jaar opleiding met focus op aluminium?”, vraagt Ilse Claeys zich af.

Praktijkuren

“Sommige technische scholen bieden reeds, bovenop de huidige leerplannen, basiskennis over aluminiumschrijnwerk aan, en willen dit heel graag uitbreiden. Daarvoor zijn echter een aanpassing van de beroepskwalificaties en de leerplannen inzake buitenschrijnwerk, en voldoende daarbij horende praktijkuren broodnodig.”

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten