BAJ Beton werd meer dan 30 jaar geleden opgericht door vader Johan Awouters die de operationele fakkel onlangs doorgaf aan zijn zonen Bram en Leander. In de loop der jaren maakten betonpanelen een spectaculaire opmars. Er zijn volgens Bram Awouters twee verklaringen voor die sterke groei.
“We leven in een hectische wereld. Mensen hebben het professioneel erg druk. Vaak hebben ze ook een goedgevulde sociale agenda. Daarom snakken we collectief naar tijd voor onszelf. Met een betonschutting creëer je in je eigen achtertuin een oase van rust en privacy, zonder al die externe prikkels. Bovendien bespaar je een hoop tijd, omdat je die woekerende haag niet langer hoeft te snoeien”, weet Bram Awouters.
Duurzame trend
Zijn broer ziet nog een andere reden: “Mensen investeren tegenwoordig meer en op lange termijn in hun woning. De coronapandemie heeft dit effect nog versterkt. Betonnen schuttingen passen in die duurzame trend: ze gaan langer mee en vergen minder onderhoud, zodat de investering zichzelf terugbetaalt”, aldus Leander Awouters.
Begin de jaren ‘90 van de vorige eeuw was BAJ Beton een pionier. Het was het eerste bedrijf in Europa dat betonpanelen ontwikkelde en produceerde. Intussen zijn er in de regio enkele ‘soortgenoten’ opgedoken, en heeft Limburg zich ontpopt tot de bakermat van betonplaten in Europa.
Zakelijke markt
“Ook anno 2021 blijft de familie Awouters een trendsetter. We gooien het roer helemaal om. Vroeger verkochten we onze panelen hoofdzakelijk aan particulieren, vandaag switchen we volledig naar business-to-business. Op die manier willen we samen met bouwhandelaars, tuinaannemers en andere bouwprofessionals groeien”, vertelt Leander.
Door die verscherpte focus komt er ruimte vrij om te innoveren en de dienstverlening uit te bouwen. “De gewoonte van het huis is om jaarlijks nieuwe modellen uit te denken, op basis van wat er leeft in de maatschappij. In de toekomst steken we inzake innovatie nog een tandje bij. Want een betonpaneel moet tegenwoordig niet alleen stevig zijn, het moet ook mooi ogen. Op die manier groeide ons aanbod uit tot meer dan tien verschillende kleuren en uiteenlopende structuren. Zo lanceerden we onlangs nog het nieuwe model Rio”, aldus Bram.
Daarnaast investeert BAJ Beton 6 miljoen € in een nieuwe betonfabriek, volledig op maat gemaakt. “We versterken ook onze dienstverlening. Onze kenmerkende showtuin naast het kantoor staat symbool voor het belang dat we hechten aan dienstverlening. Dit jaar investeren we bijkomend in digitaal gebruiksgemak. Op die manier stomen we ons klaar om België, en vervolgens de rest van Europa te veroveren”, besluiten de ambitieuze zaakvoerders.