Colas ontwikkelt nieuwe betonmachine voor aanleg fietsostrade
De F105 fietsostrade tussen Herentals en Balen heeft een primeur beet. Aannemer Colas ontwikkelde speciaal voor het project van de provincie Antwerpen een dubbelzijdige betonmachine.
“Vanuit de provincie Antwerpen zijn we volop bezig met de bouw van de F105 fietsostrade tussen Herentals en Balen. Zo bouwden we al een fietstunnel onder de ring van Geel en een 100 m lange fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals. In totaal gaat het over 20 km fietsweg, waarvan 3 km in Geel. De aanleg van dit stuk stelde ons voor bouwkundige uitdagingen, waaronder het plaatsen van de boordstenen die moeten zorgen dat het asfalt op zijn plaats blijft liggen. Dat heeft onze aannemer geïnspireerd om een creatieve en efficiënte methodiek te ontwikkelen”, vertelt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit.
Krappe werkruimte
Wegens de krappe werkruimte op de bouwplaats zocht Colas naar een oplossing om met een betonmachine toch de lijnvormige elementen aan beide zijden van de weg gelijktijdig te kunnen uitvoeren. Samen met constructeur Wirtgen Group bouwden ze een bestaande slipformpaver om. Dat is een machine die al rijdend betonnen boordstenen plaatst.
“De grootste uitdaging lag in het optimaliseren van de stabiliteit van de omgebouwde machine, aangezien deze ontworpen is om slechts aan één zijde beton te plaatsen. Bovendien moest de hoeveelheid aangeleverde beton onafhankelijk kunnen worden gedoseerd in functie van het verbruik aan de twee zijden. Op deze bouwplaats in Geel moest een zeer smalle en hoge boordsteen met ingebouwde stut worden gegoten. Dit verhoogde de moeilijkheidsgraad. Het gevaarte heeft daarom vier rupsbanden en een dubbele offset mal die door Colas zelf is uitgedacht en getekend. Wirtgen Group zorgde op haar beurt voor het design van de dwarsband en de verdeelworm voor de zijdelingse betontoevoer en bouwde alle ontworpen stukken. We zijn erg trots op het eindresultaat”, licht Bart Thijs van Colas Noord nv toe.
Innovatie
“Deze innovatie in de wegenbouw maakt duidelijk dat overheden en ondernemingen elkaar kunnen aanzetten tot betere processen en producten. Met onze fietsostrades zorgen we voor rechtlijnige en kwalitatieve fietsinfrastructuur. De private markt speelt hier op in om duurzamer en efficiënter te produceren. Een win-winsituatie voor de aannemer en de maatschappij”, vult Luk Lemmens aan.
“De werken gaan aan een hoog tempo vooruit. Als alles goed gaat, kunnen we het eerste deel van deze fietsostrade - tussen de Langstraat en Rauwelkoven in Geel - nog dit najaar openstellen”, aldus Luk Lemmens.