De Fruytier Group is een Europese topper in de houtzagerijsector en in de verwerking van naaldbomen. De onderneming zaagt jaarlijks meer dan één miljoen m³ hout. Hiervoor beschikt het over 150 ha aan infrastructuur, verdeeld over vier sites in België (Vivy, Marche-en-Famenne, Marloie en Bertrix), één in Duitsland (Hochscheid) en één in Frankrijk (La Roche en Brenil). Deze vestigingen staan in voor een jaarlijkse productie van 132.000 km planken en 120.000 ton pellets. Het familiebedrijf telt 681 personeelsleden en is goed voor een omzet van 200 miljoen €. De onderneming werd in 1946 uit de grond gestampt door André Fruytier. Zoon Pierre en kleinzoon David zijn de huidige zaakvoerders.
“We werken exclusief met plaatselijke harshoudende boomsoorten die het PEFC- of FSC-label hebben. Dat is heel belangrijk voor ons omdat we in eerste instantie een houtverwerkingsbedrijf zijn: we kopen het aan, we hebben er de expertise voor en we zorgen ervoor dat het vervoer zo goedkoop mogelijk wordt uitgevoerd naar gecentraliseerde vestigingen. Onze grondstoffen bevinden zich op hoogstens 250 km van deze vestigingen. Het gekapte hout wordt altijd naar de dichtstbijgelegen verwerkingssite vervoerd. Geen onbelangrijk detail als je weet dat onze vrachtwagens leeg zijn bij 50% van onze trajecten”, zegt David Fruytier.
Praktijktest
Het wagenpark van de Fruytier Group bestaat uit verschillende merken en modellen, met o.m. opleggers voor boomstammen en rondhout, walking floor en platte wagens (met of zonder dekzeil). “Voor onze vloot van opleggers voor bomentransport hebben wij uitgebreid de tijd genomen om twee Scania-voertuigen te vergelijken met andere merken. Na afloop van deze vergelijkende test hebben we beslist om verder te gaan met Scania”, voegt David Fruytier eraan toe.
“De Scania’s toonden zich niet alleen betrouwbaar, maar dankzij hun rijcomfort, geluidsdichtheid en interieur vielen ze bovendien ook in de smaak bij onze chauffeurs. Dit was opmerkelijk, te meer omdat we voor basisconfiguraties gekozen hadden. Dit was voor ons de trigger om nog een stap verder te gaan. We hebben beslist om het transport van ons rondhout voortaan enkel en alleen toe te vertrouwen aan onze Scania-vloot. Dit zal ons bovendien de mogelijkheid bieden om het merk zelf en de kwaliteit van de service op grotere schaal te testen”, stelt Fruytier.
Deze vijf Scania XT-voertuigen zijn uitgerust met Z-kranen van Deom. Ze worden allen aangedreven door de dertien liter SCR-only motor van 500 pk in combinatie met Opticruise en Clutch on Demand. Dit optionele pakket met koppelingspedaal komt pas echt tot zijn recht in het bos, op het moment dat het voertuig in de modder moet ploeteren.
“Inzake vermogen heeft dit voertuig alles in huis en de chauffeurs tonen zich zeer tevreden over het comfort en geluidsisolatie. Ze zijn ook onder de indruk van de uitstekende prestaties van de Retarder die niet uniform reageert zoals bij de concurrentie, maar zich eerder elektronisch aanpast aan de omstandigheden. Het resultaat is dat deze tool perfect gedoseerd te werk gaat. Deze voertuigen zijn niet uitgerust met een EGR-klep, wat ons gemoedsrust geeft inzake uitlaatgasproblemen. De voertuigen blijken dan ook nog eens uiterst zuinig te zijn. In vergelijking met ons vorige vloot voor het vervoer van rondhout is er een daling van 10 l per 100 km. Dit bespaart ons vanzelfsprekend veel geld en het is bovendien uitstekend nieuws voor onze ecologische voetafdruk… Onze nieuwkomers moeten bovendien zelden naar de werkplaats. Mocht dit toch het geval zijn, kunnen we terugvallen op een snellere service dan bij andere merken omdat het onderdelencentrum van Scania in Genk gevestigd is”, zegt Fruytier.
De Scania-vloot van Fruytier Group werd gekocht met financiële leasing in combinatie met een onderhoudscontract. “Bij Scania zijn de onderhoudskosten correct en het voertuig behoudt bovendien een fraaie restwaarde. Dit waren doorslaggevende factoren bij de keuze. Naast de tco zijn ook de kwaliteit en de nabijheid van de werkplaats enorm belangrijk. Als Garage Huet er blijft in slagen om ons zo goed te bedienen, dan ligt Scania alvast in pole position als we in 2021 opnieuw enkele voertuigen vernieuwen”, besluit David Fruytier.