Leveringen bouwwerf Wilfordkaai in Temse gebeuren via het water
De Wilfordkaai in Temse wordt volledig heraangelegd, maar dit leidt tot geen grote verkeersdrukte in de omgeving van de bouwwerf. De 31 vrachtwagens die nodig zouden zijn om de bestratingsproducten te leveren, werden vervangen door één binnenschip. Dat schip legde heen en terug 236 km af, een besparing van 7.744 km over de snelweg. “Dat is nogmaals een bewijs dat de binnenvaart een ijzersterk alternatief is voor de files op de wegen. Ik hoop dat dit mooie voorbeeld vele andere bedrijven kan inspireren”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
De bestratingsproducten voor de Wilfordkaai zijn een grote hoeveelheid hoogwaardige eindproducten; producent Ebema-Stone&Style is gelegen aan het Albertkanaal in Zutendaal en de bouwwerf in Temse ligt aan de Schelde. Aannemersbedrijf Ghemko en Ebema-Stone&Style kozen dan ook overtuigd voor de watersnelweg. De megategels, goten en boordstenen werden op 13 maart in Zutendaal geladen en op 14 maart bij hoogtij in Temse geleverd per schip.
Het is de eerste keer dat Ebema-Stone&Style afgewerkte prefabproducten levert via het water. Vroeger maakte het bedrijf enkel voor het transport van bulk gebruik van de waterweg, maar de binnenvaart biedt steeds meer mogelijkheden, voor alsmaar meer verschillende goederenstromen. De binnenvaart is vaak een logische keuze. “Deze manier van transporteren biedt grote voordelen: minder file of vertraging, minder kans op ongevallen en door de stabiele ligging van het schip minder beweging van de vracht en dus minder kans op beschadiging”, zegt Jan Panis, afgevaardigd bestuurder van Ebema-Stone&Style.
767 ton
“Het bestratingsmateriaal van Ebema-Stone&Style zal straks het gezicht bepalen van de vernieuwde Wilfordkaai. Ebema, de producent van de Stone&Style bouwmaterialen, levert 2.200 tegels van 1 m² . In totaal gaat het om 669 ton tegels, 74 ton goten en 24 ton boordstenen, 767 ton in totaal. Het kostenplaatje van het transport over water is erg interessant. Ik geloof rotsvast dat de binnenvaart nog veel kan betekenen voor de bouwsector. Dit innovatieve transport van eindproducten op pallet is een slimme keuze, goed voor de mobiliteit en het milieu”, aldus Romain Van Steerteghem van projectaannemer Ghemko.
Ook voor de nieuwe fusieorganisatie De Vlaamse Waterweg nv is dit transport van Limburg naar Temse een mooi voorbeeld van het gebruik van de watersnelweg. Door van twee waterwegbeheerders naar één te gaan, is er vanaf nu voor alle Vlaamse binnenwateren één aanspreekpunt. Dat vereenvoudigt heel wat zaken voor bedrijven op en naast het water.
“De komende jaren willen we het aandeel binnenvaart in de transportketen beduidend vergroten in het belang van de mobiliteit in Vlaanderen. Met dergelijke voorbeelden willen wij nog meer ondernemingen overtuigen van de voordelen van transport over het water. Hierbij ambiëren we, naast de 3,5 miljoen vrachtwagens die de binnenvaart nu al van de weg houdt, een groei van 2,8% van de binnenvaart per jaar. Tegen 2030 houden we zo jaarlijks zowat 6 miljoen vrachtwagenritten van de weg”, verklaart Ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.
De Wilfordkaai in Temse krijgt met dit project een ingrijpende make-over. Van een grijze, weinig aantrekkelijke plek met een beperkt zicht op de Schelde evolueert de kade naar een verhoogde promenade langs het water. De volledige Wilfordkaai, van de brug tot de Molens van Temse, wordt heraangelegd met horecaterrassen, groenaccenten en parkeergelegenheid. Binnenkort wandelen inwoners en bezoekers over een esplanade van meer dan 200 m² megategels.
Het schip, De Oorderdam, maakte gebruik van een speciale kraan op het schip om laden en lossen van pallets mogelijk te maken. De reikwijdte van de kraan is ongeveer 10 m. Het schip kan tot 1.700 ton laden. Het lossen van het schip in Temse gebeurde vanwege de grote hoogte van de kaai bij hoogtij. Het laad- en lostempo bedraagt ongeveer 100 palletten per uur. Omwille van een gezonken boot aan de kaai in Temse moest het lossen 100 m verderop dan de voorziene plaats gebeuren.
Projectpartners
- Ghemko Projectaannemer
Ghemko verzorgt infrastructuurtotaalprojecten voor bedrijven, woon- en zorgcentra, aannemers en particulieren. Het biedt een totaalconcept met oog voor het milieu en waar kwaliteit en service vooraan staan. Als erkende plaatser van Stone&Style werkt Ghemko al jaren samen met Ebema-Stone&Style.
- Gebr. DeRycke
Gebroeders De Rycke, een vierdegeneratiefamiliebedrijf en een vaste klant bij Ebema-Stone&Style, handelt in bouwmaterialen en in de productie van stortklaar beton. Twee van de drie vestigingen van het bedrijf (in Kallo en in Herdersem) zijn uitgerust met een kade die dagelijks wordt gebruikt voor het laden en lossen via de binnenvaart. Het gaat zowel om bulkmaterialen zoals grind en zand als om bouwmaterialen zoals betonblokken, snelbouwstenen en verpakte gipsen. Het is de bedoeling om het transport over het water nog uit te breiden.
- Ebema-Stone&Style
Ebema-Stone&Style is een producent van geperste en gegoten hoogwaardige prefabbetonproducten zoals klinkers en megategels, maar biedt ook maatwerk voor de tuin en de openbare ruimte. Sinds zijn oprichting in 1946 kent het familiebedrijf een permanente groei. Ebema-Stone&Style produceert duurzame betonproducten op voorschrift van architecten en studiebureaus en ontwikkelt met ontwerpers en designers producten op maat. Het bedrijf gebruikt al jaren de binnenvaart voor het aanleveren van zijn grondstoffen naar zijn fabrieken in Rijkevorsel en Zutendaal.