Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materiaal

Meubelbeurs Brussel blikt terug op geslaagde tachtigste editie

De 80ste editie van de Meubelbeurs Brussel is succesvol afgerond. De bezoekerscijfers stegen (+ 2,24%) en de verkoopcijfers waren goed en soms zelfs schitterend. In totaal waren er 258 exposanten, verspreid over zeven hallen op de Heizel. Door de concentratie van de markt is het succes van een beurseditie al lang niet meer af te leiden uit het aantal bezoekers, al is het vaak de enige graadmeter waaraan beurzen worden getoetst. De kwaliteit en het aankooppotentieel zijn moeilijker te meten, maar veel belangrijker. De volgende Meubelbeurs Brussel vindt plaats van 4 tot en met 7 november 2018.

meubelbeurs hoofdfoto

De Meubelbeurs ziet ieder jaar het belang van het internationale bezoek toenemen. Dit jaar stijgt het naar 62,16%, tegenover 61% vorig jaar. Het aantal Belgische winkels neemt nog steeds af en voor de Belgische meubelhandel was 2017 een slecht jaar. Daardoor waren er ook wat minder Belgische bezoekers, al is de daling wel gestabiliseerd (- 0,76%). Het aantal buitenlandse bezoekers steeg ook in absolute cijfers. Vooral de aantrekkende markt in Nederland en Frankrijk zorgde voor een mooie groei van bezoekers uit deze twee landen, die traditioneel heel belangrijk zijn voor Brussel. Daarnaast was er ook een mooie stijging van bezoekers uit andere landen, met 8,71%.

Balthazars 2017

Doorgedreven productvernieuwing was het ordewoord op de jongste Meubelbeurs. Fabrikanten gingen deze keer tot in de kern van productontwikkeling, met echte vernieuwingen. Met de Balthazars wil de Meubelbeurs Brussel vernieuwende, innovatieve en trendgeïnspireerde producten in de kijker zetten. Exposanten kunnen zich gratis inschrijven voor deze awards van de Meubelbeurs. Een onafhankelijke jury maakt eerst een longlist, en distilleert daaruit dan per categorie één winnaar en twee genomineerden.

Als Belgische beurs is een Balthazar ‘Best of Belgium’ logisch. De Belgische industrie is de drijvende kracht achter de beurs en de beurs is voor hen een jaarlijkse afspraak. Maar de Meubelbeurs Brussel wordt ook elk jaar internationaler. Dat werd in de verf gezet door de categorie ‘Best International’, voor de meest verdienstelijke buitenlandse collectie. Anno 2017 is ook ecologie niet weg te denken uit de meubelsector. Het beste ecologische product krijgt dan ook de Balthazar ‘Ecology’ uitgereikt. En ten slotte wordt vernieuwing beloond met de ‘Innovation’ Balthazar.

Best of Belgium

In de categorie ‘Best of Belgium’ ging een fles van 12 liter champagne (een Balthasar!) en een oorkonde naar Mintjens Groep met Bloom. De Bloom-collectie blinkt uit door de enorme veelzijdigheid aan woonsferen op basis van een relatief beperkt aantal, want intelligent uitgekiende materiaal- en stylingopties. Naast de winnaar waren er ook twee laureaten: Joli met de stoel Wire en Boone met de Cubed+. Zij ontvingen een oorkonde en een magnumfles champagne.

Best International

De Balthazar ‘Best International’ werd uitgereikt aan Era Grupa uit Kroatië voor hun volledige collectie. Era Grupa verraste door het internationale draagvlak ervan en onderscheidt zich door de veelzijdigheid, de originaliteit en het duurzame karakter. Discalsa met de Fioco Table en Jan Kurtz met het Sit’s concept mogen zich in deze categorie de laureaten noemen.

Ecology

Voor de categorie ‘Ecology’ werd Theuns tot winnaar uitgeroepen, met de collectie Göteborg. Eikenhout wordt schaarser. Daarom heeft Theuns met Göteborg de ecologische switch van het traditionele eiken naar FSC-essenhout gemaakt, in een evergreen retrostijl. Kluskens is met Désio de enige laureaat voor Ecology, een subtiel signaal naar de sector dat hier nog werk aan de winkel is.

Innovation

De Balthazar in de categorie ‘Innovation’ werd uitgereikt aan Recor Group met de Recor Home Collectie. Met dit nieuwe woonmerk heeft Recor in korte tijd een indrukwekkende conceptuele innovatie ontwikkeld. Van het productdesign tot en met de marketing: alles is gefocust op de nieuwe consument die werd gedefinieerd in vijf verschillende doelgroepen. De laureaten voor Innovation zijn de firma Moome met Hugo en Passe Partout met het concept Low Dining.

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten