Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materiaal

Parkeerdakoplossingen met wegenisasfalt

Foamglas lanceert in België een nieuwe technische oplossing om parkeerdaken thermisch te isoleren en tegelijk absoluut drukvast en stabiel te maken. Daarvoor pakt de specialist in cellulair glas uit met een afwerking bestaande uit wegenisasfalt.    

Parkeerdakoplossingen met wegenisasfalt (1)
Cellenglas is al vele jaren een gevestigde waarde in de bouwwereld en geldt als het isolatiemateriaal bij uitstek voor platte daken van industriële gebouwen, administratieve complexen, commerciële centra, zorginstellingen enz. Vooral in stedelijke gebieden worden deze daken vaak benut als parkeerruimte.
 
De oplossing die Foamglas nu introduceert werd uitvoerig getest in Frankrijk in samenwerking met het Lycée Professionel Fernand Léger, Rincent Laboratoires en Pascal Oger van het aannemersbedrijf Rincent BTP. De resultaten zijn vastgelegd in een bestektekst en goedgekeurd door SAS Alpha Control.
 
Inmiddels werden in Frankrijk al tientallen projecten met wegenisasfalt uitgevoerd, zowel kleine als grote parkeerdaken en zowel eenvoudige als complexe dakvormen, telkens tot grote tevredenheid van alle partijen. 
 
Vanwege de positieve ervaringen in Frankrijk werd twee jaar geleden beslist om het systeem ook op de Belgische markt te introduceren.  De eerste stap was een studietrip naar Frankrijk in aanwezigheid van studiebureaus gespecialiseerd in daken en uitvoerders van platte daken. Na het bezoek van diverse parkeerdaken in en rond Parijs en het testproject in Rouen bleek de belangstelling zeer groot te zijn, en waren de reacties op het systeem uitermate positief.

Vijf klassen

Om te voldoen aan de Vlaamse en Waalse regelgeving, werd samengewerkt met  de technologische adviesdienst van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw. Het OCW heeft vijf verschillende klasse-indelingen van parkeerdaken uitgewerkt, en dit in relatie met de verkeersintensiteit en het soort voertuigen dat het parkeerdak zal gebruiken:
• Fietsers en voetgangers (1 laag van 5 cm wegenisasfalt);
• Lichte voertuigen weinig verkeer (2 lagen of 9 cm wegenisasfalt);
• Lichte voertuigen met intenser verkeer (2 lagen of 9 cm wegenisasfalt);
• Zware voertuigen met weinig verkeer (3 lagen of 15 cm wegenisasfalt);
• Zware voertuigen met intenser verkeer (3 lagen of 15 cm wegenisasfalt).
 
Voor gebruiksdaken voor voetgangers en fietsers werd gebruik gemaakt van Foamglas S3, voor parkeerdaken voor lichte en zware voertuigen werd Foamglas F gebruikt. De Foamglas-isolatieplaten hebben een uitzonderlijke drukbestendigheid en een uitmuntende stabiliteit. Ze bieden daarenboven de garantie dat ze door de jaren heen niet vervormen.

Systeemvoordelen

Wegenisasfalt is een ruim voorradig en gemakkelijk aan te brengen materiaal. De dikte van de laag varieert naargelang het dak toegankelijk moet zijn voor voetgangers, licht verkeer of zwaar vervoer.
 
In plaats van met vlakke isolatieplaten kunnen de parkeerdaken ook worden uitgevoerd met Foamglas Tapered, isolatieplaten met een  geïntegreerde helling. Dat heeft twee belangrijke voordelen. Niet alleen kan aanzienlijk worden bespaard op het gewicht, aangezien een afschotbetonlaag dan overbodig is.
 
Parkdaksystemen met een Tapered-afschotisolatie onderscheiden zich eveneens door de korte uithardingstijd. Het parkeerdak kan al de daaropvolgende dag in gebruik worden genomen.  
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten