De modulaire constructie is vervaardigd uit circulaire materialen die in de toekomst opnieuw gebruikt kunnen worden. De onderdelen zijn vooraf gemaakt, vergelijkbaar met de prefabbouw. Dat wil zeggen dat de brug in (deels gepatenteerde) onderdelen snel is op te bouwen en af te breken. De brug is ontworpen door hoofdopdrachtnemer Pontiflex uit Amsterdam, samen met constructiebureau Sophia Engineering uit Warmenhuizen en uitvoerend aannemer Hooijer uit Renkum. Pontiflex heeft alle materialen in een eerder stadium uitvoerig getest in een laboratorium. De brug is net zo duur als een traditioneel exemplaar van dezelfde afmetingen.
Stalen liggers
De brug kan snel opgebouwd en gedemonteerd worden. “De stalen liggers worden met verbindingsstukken aan elkaar en aan de modulaire landhoofden gekoppeld, zodat ze extra stevig zijn”, zegt Joris Vermeulen van Pontiflex. “Je kan ze makkelijk uit elkaar halen. Alle onderdelen worden vastgeschroefd of -geklemd, niet gelast. Dat is ook voor latere aanpassingen handig. Wat het onderhoud betreft, dat is amper nodig. Het toegepaste beton lijkt veel op dat van het Pantheon in Rome en dat staat er al tweeduizend jaar. De hergebruikte stalen liggers zijn en blijven onbehandeld. De brugleuning is van ongeverfd FSC-hardhout en van afgedankte visnetten.”
Materiaalsoort
Op stalen liggers worden de brugdekdelen gemonteerd die vervaardigd zijn uit geopolymeerbeton. “In Nederland is dit zeer duurzame beton nog niet eerder in dragende constructies toegepast”, zegt Joris Vermeulen van Pontiflex. “Het is uniek voor ons land. Er kan zelfs een strooiwagen overheen rijden. Het is ook heel milieuvriendelijk. Bij de productie van dit nieuwe, cementloze beton komt 80% minder CO2 vrij dan bij standaard cementhoudende beton.”
“Het gebruikte toeslagmateriaal, het granulaat – zand en grind – komt uit (milieuvriendelijk) thermisch-gereinigd afgedankt asfalt en kan achteraf opnieuw gebruikt worden. Het beton is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Pontiflex, SustCon VOF/Pantheon Performance, SQAPE Technology, Jansen Beton en Van Riel Betonwaren. De brug voldoet uiteraard aan alle nationale veiligheidseisen en bouwnormen.”
Hout
De leuningen van de brug zijn vervaardigd uit duurzaam FSC-hardhout (angelim vermelho). Voor de valbescherming worden afgedankte visnetten uit de vissersplaats Urk in Flevoland gebruikt. “In Nederland alleen al worden honderden tonnen visnet per jaar weggegooid”, zegt Ronald Smallenburg van Pontiflex. “Elke één tot anderhalf jaar moeten de over de zeebodem schurende zeevisnetten vervangen worden door nieuwe nylonvisnetten, waarvoor het basismateriaal uit Spanje komt. In een coöperatieve fabriek in Urk worden deze netten op maat gesneden. Het materiaal dat daarbij overblijft passen we nu toe op de brug bij Wageningen. De vissers komen de netten eigenhandig monteren.”
Onderhoud
De brug is nagenoeg onderhoudsvrij en hoeft de komende zowat dertig jaar alleen af en toe gereinigd en bij gladheid gestrooid te worden. “De onderdelen zijn bovendien eenvoudig aan te passen”, zegt Vermeulen. “Ze zijn ook makkelijk te recycleren. Alle materialen die worden gebruikt zijn dus herbruikbaar indien de brug afgebroken of aangepast zou moeten worden.” De brug is nieuw, duurzaam en innovatief maar niet duurder in aanschaf, noch in onderhoud. Het concept is genomineerd in de categorie Circulariteit van de Rabobank Innovation Challenge. De oplevering van de brug in Wageningen zal ergens begin mei plaatsvinden. Daarna gaat Pontiflex aan de slag met twee nieuwe fietsbruggen in Amsterdam.