De jury voor deze Cleantech Flanders Hero Circulaire Economie bestond uit Claire Tillekaerts (Flanders Investment & Trade), Dirk Fransaer (VITO), Brigitte Mouligneau (Vlaanderen Circulair), Dries Vanneste (Agoria) en Frans Snijkers (Cleantech Flanders).
De jury was onder de indruk van het niveau van de kandidaten. Die werden beoordeeld op de relevantie van de innovaties, het niveau van de technologie, de impact in Vlaanderen en de internationale ambities van het bedrijf, de mate waarin het bedrijf als ambassadeur voor de Vlaamse cleantech kan optreden, de toepassing van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen en de samenwerking met alle schakels van de quadruple helix.
Na een eerste selectie kwamen vijf finalisten uit de bus: Circular Matters, Nuresys, Orineo, Resus en Thio Materials. De vijf laureaten scoorden zeer hoog op vele punten. Uiteindelijk besliste de jury Thio Materials te verkiezen als de uitgelezen ambassadeur voor Cleantech Flanders circulaire economie.
Thio Materials mag nu een jaar lang het label dragen en mag ook hun innovatie voorstellen op de technologische conferentie G-STIC 2022. Bovendien krijgt de nieuwe Cleantech Hero een bedrijfsreportage van twee minuten die men kan gebruiken voor promotionele doeleinden.
Thio Materials pionierde met spoorwegdwarsliggers en rioleringsbuizen uit 100% circulaire zwavelbeton. Bij zwavelbeton worden cement en water als bindmiddel vervangen door zwavel dat volledig circulair is. Daardoor is er niet langer de traditionele zware uitstoot van CO2 van cement, maar wordt ook het gebruik van kostbaar water vermeden.
De productie is gebaseerd op het fysisch proces van het smelten en stollen van zwavel. Doordat dit proces oneindig herhaald kan worden, kan het zwavelbeton eindeloos hergebruikt worden als primaire grondstof. Daardoor kunnen netwerkbeheerders volop inzetten op circulariteit.
Bovendien wordt de CO2-uitstoot bij gebruik van zwavelbeton met ongeveer 40% tot 80% gereduceerd in vergelijking met gelijkaardige producten uit klassiek beton, kunststof of keramiek. Dankzij de circulaire eigenschappen van zwavelbeton zijn er geen secundaire afvalstromen en kunnen zowel buizen als dwarsliggers volledig herwerkt worden tot identieke producten zonder aan kwaliteit in te boeten.
Proefprojecten bij zowel Aquafin, Infrabel, De Lijn, SNCF en NS waren succesvol en werden omgezet in accreditaties en keurmerken. Door het gebruik van dit zwavelbeton zal Infrabel bijvoorbeeld de uitstoot van CO2 met 6.000 ton verminderen door een reeds geplande vervanging van 200.000 spoorwegdwarsliggers door Thiotrack dwarsliggers uit zwavelbeton.