Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materiaal

Tweede zesassige betonpomp van Mercedes-Benz in België

Mercedes-Benz Trucks heeft een bijna unieke Arocs op de Belgische wegen gezet. Onlangs breidde Yvaga & Ondernemingen Van Gaeveren immers zijn vloot uit met een complete zesassige betonpomp. In ons land rijdt slechts één ander soortgelijk exemplaar rond.

mercedes

Stortbeton

Yvaga & Ondernemingen Van Gaeveren nv legt zich toe op het verhuur van betonpompen, betonmixers, kippers en containers. In België is het bedrijf naar eigen zeggen marktleider in de sector van het vervoer van stortklaar beton. Voor het transport van het product naar verschillende bouwwerven beschikt het over een eigen wagenpark met een veertigtal betonmixers en een twintigtal betonpompen.

Het voorbije jaar werd sterk geïnvesteerd in de vernieuwing van het wagenpark. Zo werden al vijftien betonpompen vervangen. Hierbij valt de keuze steevast op Sermac in combinatie met een truck van Mercedes-Benz. “Dit zijn uiterst betrouwbare voertuigen. Bovendien is het een investering die ook op termijn rendeert. Op de tweedehandsmarkt is er immers wereldwijd een kopersmarkt voor de combinatie van Sermac en Mercedes-Benz”, legt zaakvoerder François Van Gaeveren uit.

Sermac

De nieuwe betonpomp werd in zijn totaliteit bij invoerder Bonneux uit Sint-Truiden besteld. Yvaga & Ondernemingen Van Gaeveren koos voor de grootste betonpomp in het gamma: de Sirio 6RZ65 X. De aanduiding ‘grootste’ mag hier vrij letterlijk worden genomen: naast een debiet van 150 m³ bedraagt de gieklengte liefst 65 m. Dit hoogstandje is mogelijk dankzij een opbouw uit zes delen die afzonderlijk scharnieren.

“Zo’n grote en zware betonpomp kan niet op eender welk chassis worden gebouwd. Dat Sermac resoluut voor de Arocs van Mercedes-Benz koos, mag geen verrassing wezen. Niet alleen is deze truck dankzij zijn hoge vermogen even betrouwbaar op het terrein als op de weg; ook is Mercedes-Benz de enige vrachtwagenconstructeur die een chassis op maat maakt, wat in dergelijke toepassingen een absolute noodzaak is. Voor deze betonpomp werd een vierassige 4451 kipper met twee voorassen van 9 ton en twee aandrijfassen van 13 ton versterkt met twee extra stuurassen die elk een capaciteit van maximum 9 ton hebben. Deze versterkte Arocs werd na de ombouw rechtstreeks naar Italië gebracht om in de fabriek van Sermac te worden opgebouwd”, vertelt Geert Groeninckx, Technical Sales Support bij Mercedes-Benz.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten