Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materiaal

Vakbeurs Gevel leverde veel ideeën op

De gebouwschil neemt een cruciale rol in als het gaat om de verduurzaming van de gebouwde omgeving in Nederland. Dat was de centrale boodschap op vakbeurs Gevel 2018 die op 23, 24 en 25 januari in Rotterdam Ahoy werd gehouden.

idee
Helder Almeida

De beurs presenteerde de nieuwste trends, innovaties en producten. Organisator Martijn Carlier van Jaarbeurs kijkt terug op een boeiende editie, met productpresentaties, keynotes, workshops en een think tank, waar dertig academici, architecten, exposanten en studenten een ideeëncatalogus samenstelden. “Gevel vibreerde van academische wijsheid, originele ideeën, prachtige producten en bijzondere innovaties,” zegt Carlier.

De beurs lokte bijna 5.500 bezoekers. De waardering van het bezoek is gestegen tot een ruime zeven. Uit onderzoek van Jaarbeurs blijkt dat op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen en de voorbeeldprojecten de belangrijkste motivaties zijn om de beurs Gevel te bezoeken. De beurs trok vooral architecten en aannemers. 35% van de bezoekers geeft aan één of meerdere inhoudelijke sessies te hebben gevolgd. De bezoekers waren tevreden over aanbod, opzet en de inhoud van Gevel 2018. De tevredenheid was zelfs zo groot dat 63 procent van het bezoekers van plan is de volgende editie alvast in de agenda te zetten.

Volgens brandmanager Martijn Carlier van Jaarbeurs bestaat de kracht van de beurs uit de combinatie van een representatief deelnemersveld, inhoudelijke keynotes en expertsessies en prototypes en experimentele materialen.

“Je proeft drie dagen lang alle ontwikkelingen die de gevel raken. Fantastisch. Alle facetten kwamen voorbij, zoals brandveiligheid, afwegingen tussen traditionele en nieuwe materialen, BENG, Nul-op-de-Meter en gebouw-geïntegreerde energieopwekking, circulair ontwerpen en bouwen en natuurlijk de uitdaging om bij dat alles een aantrekkelijke, zorgvuldig gedetailleerde gevel te maken. Drie dagen lang een caleidoscoop van visies”, aldus Carlier.

Marktdynamiek

Linda Veraa van Metaglas was lovend over haar bezoek. “Op deze beurs kwamen we in contact met de juiste doelgroep. De bezoekers waren oprecht geïnteresseerd. We hebben mensen ontmoet die we nog nooit eerder hebben gesproken. Gevel bood ons veel new business”, zegt ze.

Luciel van Drempt van MBI De Steenmeesters, die betonproducten voor inrichting van de buitenruimte maakt, zegt dat Gevel een zeer vruchtbare beurs was. “We hebben een product met veel potentie en op de beurs hebben wij op onze beurt een nieuw potentieel aangeboord. Opvallend was de echte interesse vanuit de doelgroep. We verwachten dat er zeker wat uitkomt”, klinkt het.

Exposant Sto Isoned, een specialist voor buitengevelisolatie, blikt eveneens tevreden terug.  “We hebben intensief met 5% van de bezoekers gesproken”, stelt Rob de Jong.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten