Declercq Stortbeton werd in 1968 opgericht door Willy Declercq, de vader van huidig zaakvoerder Filip, die in 1987 het roer overnam. Het bedrijf beschikt over vijf betoncentrales in Wielsbeke, Harelbeke, Tielt, Deinze en Waregem en levert het beton met een wagenpark van een honderdtal betonmixers en betonpompen. Daarnaast is Declercq via het zusterbedrijf Betesco, eveneens gespecialiseerd in de productie van betonnen trappen en prefabelementen. “Wij zetten al jaren in op kwaliteit. Dat doen we via het gebruik van kwalitatieve grondstoffen, moderne apparatuur en goed opgeleide medewerkers. Bovendien hebben wij een eigen betontechnoloog in dienst, die in ons eigen betonlabo waakt over ons kwaliteitssysteem”, vertelt zaakvoerder Filip Declercq.
Oosterweel
Die nadruk op kwaliteit legt het bedrijf met hoofdzetel in Waregem overigens geen windeieren, want het haalde onlangs een nieuw en belangrijk contract binnen. Declercq Stortbeton zal beton leveren voor de nieuwe Scheldetunnel van het Oosterweelproject in Antwerpen. Het zal dat doen in Zeebrugge, waarna de elementen via de waterweg naar Antwerpen zullen worden vervoerd. In Zeebrugge zal deze zomer begonnen zal worden aan de bouw van twee nieuwe betoncentrales.
“Het worden twee state-of-the-art centrales die tot 2023 in Zeebrugge zullen staan en daarna naar een andere locatie verhuisd zullen worden”, legt Filip Declercq uit, die benadrukt dat dit nieuwe project uiteraard voor een stevige groei zal zorgen, die perfect aansluit bij de groei die het bedrijf de laatste jaren al doormaakte. Een groei die trouwens resulteerde in de aankoop van zestien nieuwe Arocs vrachtwagens. Een investering die geheel losstaat van het nieuwe Oosterweelproject. “Voor dat nieuwe project hebben wij inmiddels nog tien bijkomende Arocs-vrachtwagens en evenveel betonmixeropleggers besteld”, vervolgt Filip Declercq.
De keuze voor de nieuwe Arocs (vijftien Arocs 1943 4x4-trekkers en één Arocs 4236 8x4 betonmixer) is er één op basis van de goede ervaringen die het bedrijf met de werfvrachtwagens van het merk heeft. “Wij werken al jaren samen met Mercedes-Benz en Group Ghistelinck. Daardoor kennen wij uiteraard perfect de uitgelezen Duitse kwaliteit van de Arocs en de uitstekende resultaten die hij neerzet op het vlak van verbruik en onderhoudskosten”, stelt Filip Declercq.
Hij kiest er overigens bewust voor om maximaal vijf jaar met zijn trucks te rijden. Behalve de zowat 85 trekkers en betonmixers beschikt het bedrijf trouwens ook nog over veertien Arocs-betonpompen van 21 tot 65 m, waaronder twee recente zesassermodellen.