Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Addax: eerste Belgische elektrische bestelwagen

De groep Socartrust uit Kuurne lanceerde eerder dit jaar Addax Motors, de eerste Belgische constructeur van elektrische bestelwagens. Met deze elektrische bedrijfsvoertuigen speelt de West-Vlaamse onderneming in op de nieuwe behoefte aan milieu-verantwoorde mobiliteit in steden en agglomeraties. “Vooral de vraag naar elektrisch compacte bestelwagens met een aanzienlijk laadvermogen neemt toe. Als constructeur focussen we op het lichte vrachtvervoer over korte afstand in steden, gemeenten, parken en industriële sites in heel Europa”, stelt medeoprichter Jean-Charles Carrette. Addax Motors stelde het voertuig voor op het Autosalon in Brussel.

Addax 1

Addax Motors produceert, verkoopt en least elektrische bestelwagens en lichte vrachtwagens. Er zijn tal van mogelijke afwerkingen mogelijk op maat van de gebruiker: open of gesloten laadbak, sorteersysteem, hydraulische kipper, container, koelcel of enkel een chassis-cabine. Ook de batterij en de elektromotor worden aangepast aan de gebruiker.

Bij Addax staan het comfort en de gebruiksvriendelijkheid centraal. De comfortabele cabine en 3G-monitoring onderscheiden de onderneming van andere elektrische voertuigen. Heel wat kleine bestelwagens in gemeentes en pret- en vakantieparken en van pakket- en postdiensten rijden dagelijks ongeveer een afstand van 40 km binnen een beperkte perimeter. “Hierdoor passen ze perfect in de autonomie van een elektrische wagen. Een volledig opgeladen Addax kan 80 tot 120 km per dag rijden. ‘s Avonds wordt de Addax opgeladen aan het voordelige nachttarief zodat hij de dag nadien opnieuw operationeel is”, aldus Jean-Charles Carrette.

Leasing

Moederbedrijf Socartrust verhuurt reeds drie jaar elektrische bestelwagens in samenwerking met Westlease. De eigen creatie Addax is gegroeid vanuit die expertise in het leasen van elektrische voertuigen. “Dankzij de connectiviteit is er een grote mate van interactie tussen Addax en de gebruiker. Zo signaleert het voertuig automatisch wanneer een onderhoud of herstelling nodig is en kan Addax Motors een technicus ter plaatse sturen”, zegt medeoprichter Jérôme Lefebvre.

De Kuurnse fabrikant wil ook op het vlak van prijs een voortrekkersrol spelen. “De kost voor het huren van elektrisch vrachtvervoer voor korte afstand ligt ruim 10% lager dan de dieselequivalenten”, aldus Daniel Kedzierski, commercieel directeur van Addax Motors.

Kuurne

Dankzij de omvang en de flexibiliteit van het chassis en tegelijk het grote laadvermogen is het voertuig (categorie L7e) geschikt voor licht vrachtvervoer. Addax Motors richt zich dan ook op de professionele markt: steden en gemeenten (o.a. groendiensten), postorderbedrijven, magazijnen, industriële sites en pret- en vakantieparken, … Ook een versie met kipbak behoort tot de mogelijkheden. Addax Motors wil dit jaar meer dan 150 voertuigen verkopen in de Benelux.

Addax Motors is de eerste Belgische constructeur die lichte elektrische bestelwagens ontwikkelt en produceert. De onderneming is in Kuurne gevestigd en werkt met lokale partners voor de uitvoering van de hoofdtaken zoals de leasing. Een deel van de R&D van Addax is uitgevoerd in samenwerking met de KULeuven (technologiecampus Gent) en Flanders Make (Lommel), onder meer in het kader van een IWT-project. De wagens zijn in Vlaanderen geassembleerd, in samenwerking met Rhenus SML, een gevestigde waarde als toeleverancier voor de automobielindustrie.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten