Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

BIA levert twee Komatsu-dumpers met Metso Truck Body

Metso toonde op de materieelvakbeurs Bauma vorig jaar zijn Truck Body. Deze onderscheidt zich van een standaard laadbak door zijn lichter maar zeer resistent ontwerp met rubberbescherming binnenin. De ronde vormgeving gecombineerd met hoogsterkte staal laat toe om de laadbak 20 tot 30% lichter te bouwen zonder aan stevigheid in te boeten. Exact één jaar na de Bauma levert BIA de eerste twee Komatsu HD605-8 dumpers uitgerust met deze innovatieve laadbak in een groeve in Waals-Brabant. Het gaat volgens BIA om een heuse wereldprimeur op een starre dumper in deze gewichtsklasse en een Europese première voor dit type laadbak in het algemeen.  

Komatsu 1
De Metso laadbak ontwikkeld voor de Komatsu HD605-8 weegt 6 ton minder dan de standaardversie. Deze gewichtsbesparing vertaalt zich in 10% meer laadvermogen en dus een hoger rendement en dat al vanaf de eerste run. En ook wanneer de truck na het lossen leeg weer terug naar de laadzone rijdt, bespaart hij brandstof omdat hij gewoonweg minder weegt. Bovendien blijft er dankzij de afgeronde vorm minder residu achter zodat er geen nutteloos gewicht wordt getransporteerd.
 
 
De meerkost van de Metso Truck Body is een investering die dan ook al na enkele maanden is terugverdiend. Op een machine die vlot 15 jaar operationeel blijft, is dat een belangrijke return on investment.
 
 
De eerste twee Komatsu-dumpers met Metso Truck Body zullen worden ingezet in een porfiergroeve in Waals-Brabant. Dit erg harde en abrasieve gesteente heeft een hevige impact op de laadbakken, wat een zware rubber bekleding noodzakelijk maakt. Op een klassieke laadbak gaat het hoge gewicht van deze beschermlaag ten nadele van de maximaal toegelaten belasting om de voertuigen niet te overladen. Bij de Metso Truck Body daarentegen wordt het gewicht van de extra bekleding gecompenseerd door de lichtere constructie zodat de vrachtwagens toch hun volledig laadvermogen kunnen benutten.
 

Geluids- en schokwerend

 
Behalve de directe invloed op het rendement heeft de Metso Truck Body nog een aantal bijkomende voordelen, met name dan voor de operator. De schokken en het kabaal van de rotsblokken die bij het laden in de laadbak vallen zijn niet erg aangenaam en werken na enige tijd ook de vermoeidheid in de hand. De rubber bekleding absorbeert echter tot 97% van de trillingen en tot 50% van het geluid. Dat maakt de cabine een veel aangenamere werkplek.
 
De als naakt chassis bestelde vrachtwagens werden eerst volledig voorbereid in het BIA Service Center in Fleurus. Metso leverde de laadbakken rechtstreeks op de site van de klant waar het BIA Service team ze op het chassis monteerden. Als Metso-distributeur biedt BIA de Metso-rubber lining ook aan als retrofit-oplossing op alle merken. De bekleding is ontworpen om de uptime en het rendement van de vrachtwagens  te maximaliseren en de kosten voor onderhoud te verlagen. Zo kan een Metso-laadbak tot zes keer langer meegaan en dankzij het modulaire concept moeten bij onderhoud enkel de versleten elementen vervangen worden. Ook het monteren van complete Metso Truck Bodies op eender welk merk met behoort tot de mogelijkheden die BIA aanbiedt.
 
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten