Bouwbedrijf DCA koopt 18 hybride wagens
Het Kempense bouwbedrijf DCA kocht eind vorig jaar 18 plug-in hybride wagens en investeert daarin liefst 575.000 €. Tegen 2025 wil het bouwbedrijf uit Beerse zijn volledige wagenpark (een honderdtal auto’s) groen maken. De omschakeling past in een bredere, nationale trend, want de afgelopen twee jaar stegen de inschrijvingen van hybride bedrijfsvoertuigen met 22%.
De evolutie naar elektrisch rijden lijkt definitief ingezet. Het zijn vooral bedrijven die steeds meer kiezen voor groene voertuigen. In 2016 bedroeg het aantal hybride bedrijfswagens nog maar 11.707, terwijl dat dat er in de eerste tien maanden van 2018 al 14.303 waren, ofwel een stijging met 22%. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie (Febiac).
De redenen waarom steeds meer bedrijven voor groene wagens kiezen, zijn dikwijls niet ver te zoeken: behalve de voordelige fiscale aftrekbaarheid zijn de kosten van elektrische en hybride wagens voor onderhoud en brandstof erg klein ten opzichte van traditionele wagens.
Eén van de voorbeelden van bedrijven die de trend van de hybride en elektrische wagens volgt, is bouwbedrijf DCA uit Beerse. Het investeerde vorig jaar liefst 575.000 € in het vernieuwen van een deel van hun wagenpark en het plaatsen van zeven elektrische laadpalen. “Als bedrijf willen we onze maatschappelijke voorbeeldfunctie uitdragen. Daarom willen we onze ecologische voetafdruk verlagen. Deze nieuwe wagens zijn het begin van een volledige omschakeling in ons wagenpark. De investering in hybride en elektrische wagens toont ons engagement voor het milieu en onze aandacht voor duurzaamheid. Investeren in energiezuinige en milieuvriendelijke wagens, machines en infrastructuur is voor DCA dan ook een absolute prioriteit”, stelt Michiel Schellekens, gedelegeerd bestuurder van DCA.
BMW-concessiehouder Centrauto uit Wijnegem leverde bij DCA in Beerse 18 plug-inhybrides Mini Coopers S E Countryman All 4 af. De wagens, die bovendien volledig beletterd zijn in de huisstijl van DCA, worden ingezet op de commerciële afdeling.
Struikelblokken
Net als het Kempense bouwbedrijf lijkt iedereen ervan overtuigd te zijn dat voertuigen met een elektrische batterij een groot deel van de toekomst van de auto-industrie zullen uitmaken. Toch blijken er voor veel bedrijven nog struikelblokken te zijn om dezelfde sprong te wagen. Prijs, keuze, beschikbaarheid en in bepaalde gevallen het rijbereik en het ontbreken van een robuust netwerk van laadpalen zijn voorlopig de belangrijkste hinderpalen.
“Hybride voertuigen zijn voor vele bedrijven een prima tussenstap. Zij laten toe om het verbruik en de uitstoot te drukken en bovendien genieten vele bedrijven nog steeds van een fiscaal voordeel door te kiezen voor voertuigen met een lage CO2-uitstoot of voor zero-emissiewagens. Eigenlijk zou de car policy van elk bedrijf moeten openstaan voor deze technologie”, besluit Joost Kaesemans, directeur Communicatie bij Febiac.