Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Case introduceert wiellader op methaan

Terwijl de meeste producenten van bouwmachines inzetten op elektrische machines, pakte Case Construction Equipment op de vakbeurs Bauma in München uit met het concept van een op methaan werkende wiellader voor de bouw: ProjectTetra. Die heeft een aantal voordelen die elektrische machines niet hebben, maar daar staat tegenover dat werken op methaangas wel niet volledig emissievrij is (maar toch bijna).  

CASE Methane Powered Concept Wheel Loader ProjectTETRA
ALDO_FERRERO_PHOTOGRAPHER_TORINO_ITALY

Het concept van de wiellader op methaangas, dat gezamenlijk werd ontwikkeld door CNH Industrial en Case, weerspiegelt het toenemende belang van alternatieve brandstoffen en demonstreert hun waarde in de bouwomgeving. De wiellader wordt aangedreven door een methaanmotor van CNH-zusterbedrijf FPT Industrial en die levert volgens Case exact dezelfde prestaties als zijn dieselequivalent.

De wiellader op methaangas heeft met een heel geavanceerde stijl en bestuurdersomgeving, waarin uitgebreid gebruik wordt gemaakt van touchscreen- en spraakgestuurde technologieën. Bovendien omvatten innovatieve veiligheidsvoorzieningen biometrische technologieën, evenals een obstakeldetectiesysteem, dat is afgeleid van het ontwikkelingsprogramma voor autonome voertuigen van CNH Industrial.

De wiellader is het eerste voertuig van het merk dat op alternatieve brandstof werkt. Het project bouwt voort op het lopende onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma van zustermerk New Holland Agriculture in off-roadmethaangebruik, met ruim zeven jaar ervaring en een uitgebreid wereldwijd testprogramma. De methaanmotor van FPT Industrial werd specifiek ontwikkeld voor bouwtoepassingen en levert een maximaal vermogen van 230 pk, wat exact gelijk is aan dat van de dieselmotor. Dit wordt behaald met een 50% reductie van geluidsniveaus tijdens het langsrijden, waardoor de motor ideaal is voor werkzaamheden in parken, in de buurt van kantoren, ziekenhuizen, scholen en woongebieden.

De motor is uitgerust met een stoichiometrische verbrandingstechnologie, die is ontwikkeld door FPT Industrial en in 1995 voor het eerst werd geïntroduceerd. De technologie zorgt voor vergelijkbare prestaties met dieselmotoren, en tegelijkertijd ultra-lage emissies en een hoge efficiëntie bieden.

Methaan

Biomethaan is volgens Case heel geschikt voor wielladers en dan vooral met wielladers die voor afvalverwerking of op boerderijen worden gebruikt, omdat deze omgaan met grondstoffen die gebruikt worden om het biomethaan te produceren waarmee ze worden aangedreven. Dit maakt deze bedrijven niet alleen zelfvoorzienend in brandstof, maar ook energie-efficiënt, omdat biomethaan ook kan worden ingezet om elektriciteit voor gebouwen te genereren en te voorzien in verwarmingsbehoeften. Bovendien kan het voor huishoudelijk gebruik in het gasnet worden gebracht en kan het worden gebruikt om elektriciteit te genereren die in het elektriciteitsnet kan worden gevoegd.

Biomethaan kan worden geproduceerd uit een mengsel van huishoudelijk organisch afval, voedselafval uit de industriële voedselproductie, restaurants, kantines, uit biomassa van afvalproducten (houtsnippers, dierlijk afval en specifiek verbouwde energiegewassen en plantenafval). In een biovergister wordt dat materiaal verwarmd en biologisch afgebroken. Terwijl dit gebeurt, worden biogassen gegenereerd, inclusief biomethaan, in een tweefasig vergistingsproces dat ongeveer 60 dagen duurt. Deze gassen worden uiteindelijk verfijnd om biomethaan van brandstofkwaliteit te produceren, dat vervolgens kan worden gebruikt om de wiellader aan te drijven. De vloeibare en vaste afvalstoffen die na afloop van de gasproductie uit de vergister komen, beter bekend als digestaat, hebben een hoog voedingsprofiel en worden gebruikt als kunstmest voor huishoudelijk gebruik in tuinen of voor akkerbouw. Wie zelf biomethaan produceert, bespaart 10 tot 30% op werkingskosten, vergeleken met een dieseluitvoering.

De op methaan werkende wiellader van Case produceert 95% minder CO2 bij gebruik van biomethaan, 90% minder stikstofoxide en 99% minder roetdeeltjes dan een equivalent op diesel, wat een 80% reductie in totale emissies oplevert. Voor bedrijven wie de middelen niet heeft om zelf biomethaan te produceren, kan de op methaan werkende wiellader worden aangedreven door ‘conventioneel’ aardgas van het gasnet. Dit is vooral interessant voor afvalverwerkingsbedrijven en bedrijven in de steden en voorsteden die al toegang hebben tot het aardgasnet. Deze faciliteiten kunnen met een bescheiden investering een compressiesysteem op locatie laten installeren, dat aardgas van het net onttrekt en het vervolgens comprimeert tot een voor brandstof geschikte druk, om direct en constant te kunnen tanken. Deze infrastructuur kan ook worden ingezet voor vrachtwagens op gas.

Autonomie

Het gas voor de wiellader wordt opgeslagen in tanks aan de achter- en zijkanten van de wiellader. De tankinhoud biedt volgens Case autonomie voor een volledige werkdag. Tanken met de wiellader is net zo eenvoudig als met een conventionele wiellader op diesel, met gebruik van een enkele spuitmond vanaf grondniveau, en heeft een vergelijkbare vultijd. Dankzij de reductie in verontreinigende emissies afkomstig uit methaanverbranding kan een eenvoudiger nabehandelingssysteem worden gebruikt, dat is voorzien van een enkele, onderhoudsvrije standaardkatalysator.

FPT Industrial heeft de voorbije 20 jaar ruim 40.000 aardgasmotoren geproduceerd, die zowel op gecomprimeerd aardgas (cng) als vloeibaar aardgas (lng) werken, o.m. voor Iveco. Intussen werkt FPT ook aan hybride en volledig elektrische aandrijfoplossingen  aandrijfsystemen die volledig op waterstof werken.

Band zonder lucht

De ontwerpteams van CNH Industrial en Michelin hebben samen een band zonder lucht ontwikkeld. Deze band heeft een ingebouwde vering. Dankzij de samenstelling met pure rubber en composiet weerstaat deze band de extreme omstandigheden in bouwomgevingen en is hij vrijwel onverwoestbaar. De honingraadstructuur van de band is licht van gewicht en toch stevig en heeft dankzij het veelbesproken asymmetrische patroon aanzienlijk meer tractie en grip en een betere motoriek. De driebenige blokken aan de binnenkant verbeteren de algehele operationele stabiliteit en helpen bij het keren. De grote voetafdruk van de band zorgt voor een lage contactdruk en verlaagt het totaalgewicht van de machine.


Meer over deze wiellader op methaangas en een video vind je hier.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten