Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

Casier kiest Case

Het West-Vlaamse schrootbedrijf Casier Recycling kocht zopas een Case 721 G, de eerste wiellader in België in die klasse van de nieuwe generatie.

casier hoofdfoto

Daar ging een uitgebreid marktonderzoek aan vooraf, wat de fierheid van Case-dealer Delvano alleen nog groter maakt. Bouwkroniek ging even poolshoogte nemen en de Case-dealer uit Hulste (Harelbeke) neemt ons aansluitend nog mee naar de voorlopig enige long reach van Case in de Benelux.

De Case 721 G haalde het in een vergelijkende test van merken als Caterpillar, Liebherr, Hitachi, Volvo  en JCB. “Onze vorige wiellader voor de vaste werf in Deerlijk, een Liebherr L556, had 15.000 draaiuren en was daarom aan vervanging toe. Wij zijn als bedrijf nogal trouw aan onze leveranciers en waren best tevreden van die machine, net zoals we tevreden zijn over de wiellader van Hitachi die we als reserve inzetten. Daarom kwamen Liebherr en Hitachi zeker opnieuw in aanmerking. Maar soms moet je ook eens verder willen kijken en daarom vroegen we aan verschillende merken en leveranciers om ons een voorstel te doen”, vertelt technisch directeur Koen Debaere van Casier.

 “Als handel in gerecupereerde ferro en non-ferro metalen waren wij op zoek naar een atypische wiellader. Atypisch in die zin dat die machines doorgaans voor grondverzet in de bouw ingezet worden en dan moeten ze goed scoren in het verzetten van volumes en vooral gewicht. Wij gebruiken onze wiellader eigenlijk niet om vrachtwagens te laden (dat doen onze kranen), wel om de werf clean te houden en materiaal op te duwen. Daardoor speelt het maximale gewicht per beweging veel minder een rol in de keuze die we maken. De aankoopprijs speelt uiteraard een belangrijke rol, maar we hebben niet voor de goedkoopste machine gekozen”, vervolgt Koen Debaere.

Downsizen

Joachim Vanlerberghe van Delvano had dat goed ingeschat. Aannemers gaan doorgaans voor steeds grotere en krachtigere machines dan diegene die ze al hebben, omdat die de mogelijkheden verruimen, maar voor Casier Recycling spelen ook de gebruiks- en onderhoudskosten mee. Daarom leek het hem een goed idee om te ‘downsizen’. “Bovendien was de klant overtuigd van de kwaliteit, het comfort en het gebruiksgemak, vooral nadat ze een paar vergelijkbare Case-machines konden bekijken en testen bij ons en bij andere klanten in de buurt. Wat ook meespeelt, is dat wij als leverancier op maar een paar kilometer van de klant zitten. Dat is belangrijk voor onderhoud en snelle herstellingen, waar wij flexibel kunnen op inspelen. De nabijheid bij de klanten is iets wat wij niet uit het oog verliezen”, gaat Vanlerberghe verder.

“We hebben de 721 G pas sinds december. Het is nog te vroeg om te weten of alle beloofde prestaties, rendementen en verbruik waargemaakt worden, maar we hebben er het volste vertrouwen in”, stelt Koen Debaere.

De onderneming heeft vestigingen in Deerlijk, Sint-Gillis-Waas, Maldegem, Gent en Kortrijk. Casier beschikt over twaalf eigen vrachtwagens van Volvo en over liefst 450 containers die o.m. bij metaalverwerkende bedrijven en aannemers van sloopwerken staan.

Maatwerk

De pas geleverde 721 G kreeg enkele aanpassingen op maat. “De vooras en achteras is de heavy duty-variant. Dat heeft o.m. te maken met het gewicht van de profielloze banden, die vooraan opgeschuimd zijn. Banden met profiel houden meer metalen elementen vast als de machinist de hopen ijzer en aluminium inrijdt, wat de kans op lekken en schade aan de banden vergroot. Daarom werken wij met ‘slicks’, een beetje zoals in de Formule 1. Die walsen alle losse elementen plat in plaats van ze vast te houden. Zonder profiel op de banden zet de machine bovendien meer kracht op de weg en heeft ze ook meer duwkracht. In dat laatste scoort de Case ook reeds beter dan zijn concurrenten. Het hele terrein in Deerlijk is verhard met beton, dus profielloos rijden levert geen problemen op. De achterbanden zijn ook profielloos, maar niet opgeschuimd. Dat is beter voor het rijcomfort en vermindert de slijtage”, doet Koen Debaere uit de doeken. De klant kocht en monteerde de slicks zelf.

Andere aanpassingen die Delvano aanbracht, zijn o.m. led-lampen, een achteruitrijcamera, een CB-radio voor interne communicatie en de vijfde versnelling (standaard heeft de 721 G er vier). Die vijfde versnelling zorgt voor extra duwkracht bij het inrijden van het materiaal. De bak werd geleverd door Verachtert.

Enkele standaardelementen die een rol speelden, zijn de grote voorruit (zodat de machinist een goed zicht heeft bij het inrijden van het materiaal), de verwarmde zetel voor de machinist, de radio met Bluetooth-connectie en het feit de console met de joysticks niet los staat, maar met de zetel verbonden is. Dat laatste zorgt voor een comfortabele werkpositie.

Overslagkranen

Casier heeft nog investeringen in materieel op het oog. “We hebben in alle vestigingen samen 21 overslagkranen, waarvan 15 in Deerlijk. Voorlopig zijn die bijna uitsluitend van Sennebogen en Liebherr, maar bij een volgende aankoop kan dat misschien veranderen. Vorig jaar bestelden we nog twee nieuwe overslagkranen. De laatste daarvan, een LH40 van Liebherr, wordt in maart geleverd. Wij bekijken intern of we onze manier van werken niet moeten bijsturen nu we geen transport per spoor meer doen en dus geen spoorwagons meer moeten laden. Het spoor is voor ons te duur geworden en daarom gaat alles nu via vrachtwagens over de weg of via het water. Voor dat laatste kunnen we een beroep doen op een loskade even verderop in Stasegem. Maar ook de binnenvaart is geen evidentie. Als je geen vaste volumes met vaste afvaartmomenten kan combineren, vind je maar moeilijk een schipper voor je lading. Schippers hebben soms ook schrik dat onze gerecupereerde metalen hun schepen zullen beschadigen. Politici streven er in de media altijd naar om vrachtwagens van de weg te halen, maar het transport per spoor maken ze onbetaalbaar. Dat kan beter”, vindt Koen Debaere.

Long reach

Enkele kilometers verderop staat de enige long reach van Case van de jongste generatie die verkocht is in de Benelux, een CX 210 D LR. Aannemer Haezebrouck bvba uit Zedelgem ruimt er sinds vorig jaar onbevaarbare waterlopen en spaarbekkens mee.

“Onze vorige machine, een Kobelco, had 10.000 uren gedraaid en was aan vervanging toe. Ik was gecharmeerd door het voorstel van Delvano en voorlopig zijn we heel tevreden over de aankoop. Deze long reach wordt vooral ingezet voor het ruimen van onbevaarbare waterlopen en bufferbekkens. Dan heb je die horizontale reikwijdte nodig die een long reach biedt”, vertelt zaakvoerder Patrick Haezebrouck.

Kleine markt

“Het ruimen van waterlopen en bekkens is in Vlaanderen voer voor gespecialiseerde aannemers. Het gebeurt dan ook niet vaak dat je een long reach kan verkopen. Dit is nog steeds de enige long reach van Case die verkocht werd in de Benelux”, weet Vanlerberghe van Delvano. Case-invoerder Key-Tec heeft de net iets grotere variant staan voor de verhuur. Deze CX 250 D LR heeft een bereik dat nog 3 m verder reikt dan de ‘kleinere’ variant.

“Deze CX 210 D LR draait op de viercilindermotor van Isuzu die voldoet aan de 4 Tier-Final-emissienormen. Omdat deze motor maximaal 1.800 toeren draait, is dit een heel zuinige machine. Ze heeft twee variabele pompen van elk 211 liter en loopt op platen van 800 mm breed. Voor de maaikorffunctie werden extra olieleidingen geplaatst. De reikwijdte tot aan het bakmes bedraagt afgerond 15,5 m. In de hoogte haalt deze CX 210 D LR zowat 10 m, in de diepte komt daar nog 2 m bovenop”, somt Joachim Vanlerberghe op. Delvano plaatste o.m. een hydraulische snelwissel en led-verlichting op deze machine.

“Deze klant had vroeger vooral machines van Kobelco en New Holland. In 2015 verkocht ik hier voor het eerst twee graafmachines van Case: twee CX 130 C’s. Na de long reach volgde vorig jaar nog een ‘gewone’ CX 210 D. Dat een nieuwe klant machines blijft bijbestellen, is toch wel een signaal dat we goed bezig zijn”, besluit Joachim Vanlerberghe.

Delvano is Case-dealer sinds 2000. “Onze klanten zien steeds vaker Case-machines opduiken op bouwwerven. Dat geeft hen en ook ons veel vertrouwen en het zorgt zo voor een weliswaar bescheiden sneeuwbaleffect. Maar we gaan nog niet te snel op onze lauweren rusten”, belooft Joachim Vanlerberghe.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten