Caterpillar-dozer met elektrische aandrijving is pak zuiniger
De geheel vernieuwde dozer D6 van Caterpillar met keuze uit een elektrische aandrijving of een volautomatische aandrijflijn levert opnieuw efficiëntiewinsten en beter prestaties. Met de elektrische aandrijving ligt het brandstofverbruik tot 35% lager en ook service- en onderhoudskosten liggen lager dan bij de vorige generaties dozers van Caterpillar. Deze nieuwe dozer werd voorgesteld op de Bauma en wordt in ons land aangeboden door Bergerat Monnoyeur.
De nieuwe D6, met 161 kW en een bedrijfsgewicht van 21.749 tot 24.097 kg, is de vervanging van de D6T met drie versnellingen. Je kan voortaan kiezen tussen de D6 XE met elektrische aandrijving of de D6 met een volautomatische Power Shift-transmissie met vier versnellingen. De D6 XE is volgens Caterpillar de eerste elektrische dozer ter wereld met hoge aandrijving en biedt een tot 35% lager brandstofverbruik en een grotere wendbaarheid vergeleken met het vorige model. Constant vermogen naar de bodem, continue voortstuwing en een grotere wendbaarheid betekenen kortere cyclustijden, zodat een elektrische aandrijving de beste keuze wordt om de hoogste productiviteit en brandstofzuinigheid te bereiken. Dankzij de extra productiviteit en de lagere brandstofkosten van de D6 XE kunnen aannemers die op zoek zijn naar deze voordelen de extra investering in nog geen twee jaar terugverdienen (volgens Caterpillar en vergeleken met de D6).
De D6 XE heeft een modern elektrisch aandrijfsysteem dat een groot prestatievermogen en extra duurzaamheid biedt. De eenvoudigere diagnostiek en de onderhoudsvoordelen van een dozer met hoge aandrijving leiden tot lagere service- en onderhoudskosten. De ‘gewone’ nieuwe D6 wordt aangedreven door een volautomatische transmissie met vier versnellingen die een hogere productiviteit en een tot wel 20% lager brandstofverbruik biedt dan zijn voorganger met drie versnellingen. De volautomatische D6 beperkt tijdelijke onderbrekingen in de aandrijving, zoals bij de traditionele machine wanneer deze schakelt, zodat over de volledige voortstuwing meer momentum en trekkracht gehandhaafd blijven.
De ingenieurs van Caterpillar ontworpen de Autoshift voor het volledige werkbereik. Vermogen naar de bodem en brandstofverbruik zijn voor een groter percentage van de tijd verbeterd. Een extra versnelling tussen de eerste en tweede garandeert naadlozer schakelen.
Beide aandrijflijnen bieden ongeëvenaard bedieningsgemak. De machinist stelt alleen de rijsnelheid in. De dozers optimaliseren deze continu voor maximaal vermogen en efficiëntie op basis van de belasting. Bij de elektrische aandrijving is schakelen niet nodig. De volautomatische aandrijflijn met vier versnellingen optimaliseert de transmissie zonder dat de machinist moet schakelen.
Sneller nivelleren
Gebruikers kunnen klussen sneller afwerken door te nivelleren bij hogere snelheden met een nieuwe, speciaal gebouwde VPAT-dozer (variable power angle tilt: variabel verstelbare kantelhoek). De nieuw ontworpen constructie is sterker, maar toch lichter, dus de machinebalans is verbeterd voor het nivelleren zonder dat een uitrustingsstuk achter of contragewicht nodig is. Een LGP VPAT-ontwerp met grote spoorbreedte, met gecentreerde rupsplaten van 915 mm, zorgt voor meer bodemcontact van de rups om een bodemdruk van 0,73 kPa (5 psi) te bereiken. Het bredere VPAT-blad en toonaangevende bewegingsbereik van het blad verbeteren de prestaties, met name bij het graven en het vullen van sleuven. Een nieuwe optionele onderwagen voor fijnnivellering heeft tien rollen aan de onderkant voor een betere nivellering bij hogere snelheden, zelfs op zwaar terrein als zand en grind.
Technologiekeuzen
Verbeter de algehele productiviteit op het werkterrein met tot wel 50% met een keuze uit Cat Connect-Grade-technologieën. De technologieën lopen uiteen van standaardhellingindicatie tot volledig in de fabriek geïntegreerde gps-systemen, allemaal ondersteund door Caterpillar en de Cat-dealers.
De belangrijkste technologie op de D6/D6 XE is een aangepast, in de fabriek geïntegreerd Cat Grade met 3D-systeem. Het nieuwe touchscreen van 254 mm biedt een intuïtievere machinistinterface die net zo werkt als een smartphone, waardoor machinisten deze bediening snel kunnen oppikken. Het systeem maakt gebruik van traagheidsmeeteenheden (IMU's: Inertial Measuring Units), die zonder cilinders met standdetectie een hogere snelheid en grotere nauwkeurigheid bieden. Kleinere antennes zijn in het cabinedak geïntegreerd voor een nog betere bescherming. AutoCarry is toegevoegd aan Grade met 3D om het heffen van het blad te automatiseren om de gewenste bladbelasting te behouden, waardoor de belasting consistenter wordt en de rupsen minder snel doorslippen.
Cat Slope Indicate is standaard op deze dozers en geeft op de hoofdmonitor de dwarshelling en het vooruit/achteruit kantelen van de machine weer voor snelle en eenvoudige raadpleging. Cat Grade met Slope Assist biedt een basishulpfunctie voor het instellen van de bladpositie zonder dat extra hardware of een gps-signaal is vereist.
De in de fabriek geïnstalleerde Attachment Ready Option (ARO) biedt optimale montagelocaties, beugels en hardware en vereenvoudigt de installatie van een Grade Control-systeem na aanschaf. Met de nieuwe D6 en D6 XE is het eenvoudiger om elk willekeurig merk nivelleersysteem te installeren, met specifieke montageposities voor onderdelen van het nivelleersysteem. De positie van het hoofddisplay en het nivelleersysteemdisplay kan worden verwisseld, zodat machinisten hun voorkeurslocatie kunnen kiezen.
De Cat Link-telematicatechnologie haalt de complexiteit uit het beheren van werkterreinen, door gegevens te verzamelen die door uitrusting, materialen en personen worden gegenereerd en deze in aanpasbare indelingen te presenteren.
Product Link verzamelt automatisch en nauwkeurig gegevens van uitrusting en bedrijfsmiddelen, van elk type en elk merk, die online kunnen worden bekeken via websites en mobiele toepassingen.
De gebruiker heeft overal en altijd toegang tot zijn gegevens met VisionLink. Cat-dealers kunnen helpen bij de configuratie van een abonnement op maat, verkrijgbaar met rapportage via mobiele telefoon, satelliet of beide.
Lagere onderhoudskosten
De nieuwe D6 en D6 XE hebben tot wel 12% minder service- en onderhoudskosten dan hun voorganger, met aangepaste onderdelen, langere onderhoudsintervallen en minder geplande onderhoudstaken. Gemakkelijk toegankelijke gegroepeerde onderhoudspunten en punten voor standaardonderhoud en een nieuwe ladder aan de achterkant van de machine verlagen de tijd die wordt besteed aan onderhoud en inspectie.
Onderwagenaanpassingen zijn ontworpen om geld te besparen en de levensduur te maximaliseren. De zwaar uitgevoerde Extended Life-onderwagen heeft rupspennen met positieve borging en een verbeterde koppeling voor een tot 20% langere levensduur van de afdichting onder hoge schokbelasting. Gemeenschappelijke structuren voor zwaar uitgevoerde en SystemOne-onderwagens maken het mogelijk van de ene naar de andere onderwagen over te schakelen.
Een nieuwe Cat C9.3B-dieselmotor heeft een nieuw brandstofsysteem dat een grotere duurzaamheid en een nauwkeurigere brandstoftoevoer biedt. De eliminatie van het NOx-reductiesysteem en een vereenvoudigde elektronische regelmodule (ECM: Electronic Control Module) met één motor verhogen de betrouwbaarheid.
Het nieuwe aanraakscherm van 254 mm biedt een gebruiksvriendelijke interface voor de machinist. De standaard luchtgeveerde stoel is breder en heeft voortaan ook een afstelling naar achteren. Ook kan de gehele armleuning onafhankelijk van de zitting worden aangepast voor comfort op maat. Verwarmde/gekoelde lederen stoelopties zijn leverbaar. Overal in de cabine zijn extra opbergruimten toegevoegd.
De nieuwe dozers zijn ook nog eens eenvoudig te bedienen. Machinisten moeten alleen maar de rijsnelheid instellen en kunnen aan de slag. De machine verbetert de prestaties en efficiëntie omdat extra schakelen niet nodig is. Wendbaar draaien, met name op de D6 XE, betekent kortere cyclustijden en meer mogelijkheden om in kleinere ruimten te werken.
De D6 en D6 XE zijn verkrijgbaar in VPAT- of duwarmconfiguraties met standaardonderwagen of onderwagen met lage bodemdruk (LGP: Low Ground Pressure). De machine kan met verschillende bladtypen, rupsbreedten en uitrustingsstukken achter worden verbeterd voor de belangrijkste soorten werkzaamheden. Een optioneel opklapbaar VPAT-blad, in combinatie met een rups van 660 mm, biedt een transportbreedte van minder dan 3 m. Ook zijn vuilstort en bosbouwuitvoeringen leverbaar, in de fabriek uitgerust met speciale beschermingen, afdichtingen en andere functies om een lange levensduur te garanderen in zware toepassingen.