Caterpillar heeft nieuwe generatie graafmachines van 20-25 ton
Caterpillar komt binnenkort op de markt met een nieuwe generatie van hydraulische 20- en 25-tons graafmachines op rupsen. De reeks heeft de 320 als vlaggenschip, met daarnaast de 320 GC als basisversie en de 323 als de net iets krachtigere variant. De nieuwe graafmachines bieden een productiviteitswinst van tot wel 45%, een brandstofverbruik dat tot 25% lager ligt dan bij de vorige generatie en onderhoudskosten die met 15% teruggebracht werden. Deze nieuwe generatie kan via invoerder Bergerat Monnoyeur geleverd worden in het eerste kwartaal van volgend jaar.
De nieuwe generatie hydraulische rupsgravers ziet er niet zo spectaculair nieuw uit als de cijfers uit de inleiding laten vermoeden. Toch heeft Caterpillar elk onderdeel tegen het licht gehouden en bekeken of het nog beter kon. De 320 is dan ook niet zomaar een upgrade van de voorganger 320 F, maar althans volgens Caterpillar echt wel een nieuwe generatie. Dat benadrukken ze marketinggewijs door te stoppen met de letters na het getal. Deze nieuwe generatie is dus niet de 320 G die volgt op de 320 F en de 320 E. Nieuwe regels die worden uitgezet door de nieuwe generatie.
Zuiniger
De verbeteringen zitten dus vooral onderhuids. Het brandstofverbruik werd teruggebracht dankzij betere motoren. Een viercilinder voor de 320 en 320 GC (met respectievelijk een dubbele en een enkele turbo) en een zescilinder voor de 323. De nieuwe motoren zijn een stuk efficiënter en tot 25% zuiniger dan die van de 320 F en bieden daardoor ook minder uitstoot, zodat ze ook voldoen aan de Tier 4 Final-normen, met een nabehandelingssysteem dat geen stilstand of onderhoud vereist. Het motor- en hydraulische vermogen kan automatisch worden aangepast aan het soort werk dat op dat moment wordt uitgevoerd. De nieuwe generatie 20-tonners hebben een iets grotere hydraulische pomp, wat de lagere toerentallen van de motor compenseert.
Ook een aantal technieken uit de autowereld werden ingevoerd. Wordt de joystick vijf seconden niet gebruikt, dan daalt het motorvermogen. Duurt het nog wat langer (vijf minuten), dan valt de motor uit. Een beetje zoals bij auto’s gebeurt aan de verkeerslichten. Omgerekend levert het lagere brandstofverbruik van de nieuwe generatie een winst op van zowat 3 € per werkuur aan brandstof ten opzichte van een oudere machine, of afgerond 10.000 € op de levensduur van een machine (extra kosten voor nodeloze onderhoudskosten, een machine die onnodig veroudert, …).
Onderhoud
Voor de onderhoudskosten is het een ingrijpender verhaal. Het aantal te vervangen onderdelen (olie- en andere filters, …) werd gereduceerd, de vervang-intervallen werden verlengd en het controleren en vervangen van de onderdelen werd nog vereenvoudigd. Het oliepeil controleren kan voortaan vanop de grond. Daar hoef je niet langer voor de machine op te kruipen.
Half-automatisch
Het opvallendste verbeteringscijfer is evenwel de productiviteitswinst. Dat is een complexer verhaal en dan komen we op het domein van de bediening. Het zwenken van de graafmachine kan via de Swing Assist automatisch stoppen doordat de machinist de punten kan instellen voor het laden van de vrachtwagen en het graven van sleuven. Dat helpt onervaren machinisten en voorkomt vermoeidheid bij hun meer ervaren collega’s. Ook de bakhoek kan je instellen en behouden dankzij de Bucket Assist.
Ook is er de tip-off-functie als extraatje bij het automatisch wegen van de lading in de graafbak. Om efficiënt te werken wil een aannemer graag dat elke vrachtwagen met af te voeren materiaal exact volledig geladen is. Met bv. 5% te ‘weinig’ lading daalt het rendement en dus de winst, met 5% te veel loopt hij het risico op een boete of een overbelasting van de assen van de vrachtwagen. Om de graafmachinist toe te laten het exacte gewicht in de vrachtwagen te laden, krijgt de machinist in real time te zien hoeveel hij reeds in de vrachtwagen dumpte en ook voor het laatste restje om tot het toegelaten maximumgewicht te komen ziet hij in real time hoeveel kg hij uit de graafbak schudt. Als een nieuwe bak wordt aangehaakt, duurt het kalibreren slechts een minuutje. De nauwkeurigheid daarbij is verbeterd van 5 naar 3%. Caterpillar is naar eigen zeggen de enige machinefabrikant die af fabriek een real-time lading-weegsysteem (payload) heeft. De machinist kan ook in 2D en 3D ingeven wat hij precies wil gaan graven. Eigenlijk kan je al beginnen spreken van een half-automatische rupsgraver. Zo worden voortaan joysticks, ventielenblok, hydrauliekpompen en koelventilatoren elektronisch aangestuurd en door microprocessors ‘bewaakt’.
Veiligheid
Ook de veiligheid werd verbeterd. Met name het bewaken van ‘grenzen’. Stel dat je graaft boven aan leiding die je zeker niet mag raken, dan stel je dat met een paar toetsen in en dan gaat de graafbak nooit lager dan dat punt. Ook niet als je de bak op dat punt nog zou proberen kantelen. Hetzelfde E-fencingprincipe kan de machinist instellen voor een wand (als hij bv. naast een weg graaft die nog in gebruik is) of een plafond (als er bv. een elektriciteitskabel hangt). Telkens de machine verplaatst wordt, moeten de parameters wel opnieuw worden ingegeven.
Starten zonder sleutel
Andere leuke nieuwigheid is dat je niet altijd meer een sleutel in het contact moet omdraaien om de graafmachine te starten. Dat kan voortaan met een druk op de knop als je een Bluetooth-sleutel op zak hebt of via het intikken van een cijfercode via een app. Dat laatste is vooral handig voor verhuurders. Je kan een machine nog niet vanop afstand stilleggen, maar als je een verhuurde machine niet tijdig kan ophalen, kan je door de code te ‘blokkeren’ wel verhinderen dat ze nog opnieuw gestart wordt. Handig dus als je zo’n 20-tons machine per dag verhuurt.
Via een app kan een machinist die op verschillende machines werkt, zijn instellingen meenemen. Door in elke verschillende machine zijn eigen cijfercode te gebruiken, krijgt hij meteen zijn vertrouwde instellingen en lijkt het alsof hij telkens in dezelfde cabine zit.
Caterpillar belooft nog meer apps, maar je kan als vlootbeheerder reeds heel wat zaken volgen met Cat Connect en Vision Link. Je kan de productiviteit, de locatie, het brandstofverbruik en zelfs de vermoeidheid van elke machinist volgen.
De 320 GC is de basisversie die niet alle hulpsystemen heeft die de productiviteit opdrijven. Dit model focust eerder op de lagere aanschafprijs dan op de kost/opbrengst per werkuur. De 323 heeft meer tegengewicht en meer power en dus meer hefkracht over de zijkant.
Andere modellen
De oefening die Caterpillar maakte voor de 320-reeks zal worden herhaald voor de andere modellen van rupsgravers en machines. Alles wordt een stuk eenvoudiger bij Caterpillar. Zijn er vandaag nog 28 verschillende platforms waarop machines gebouwd worden, dan zijn dat er straks nog 12. Van 16 verschillende cabines gaat het naar 3. Van 15 verschillende luchtfilters gaat het naar 4. En zo wordt alles herbekeken. Dat betekent niet alleen een kostenreductie voor Caterpillar inzake ontwikkeling en productie, ook de klant zal er wel bij varen. Onderdelen zullen vaker en sneller voorradig zijn bij de dealers, de opleiding van machinisten zullen sneller en eenvoudiger kunnen verlopen en de betrouwbaarheid van de gebruikte onderdelen zal toenemen, belooft Cat.
Technische specificaties
Motor (4,4 l): 122 kW en 164 pk
Bedrijfsgewicht: 22.700 kg
Lange giek van 5,7 m en stick van 2,9 m
Als optie extra lange giek van 8.85 m en een extra lange stick van 6,28 m (SLR)
Standaardbak: 1,19 m³
Brandstoftank: 345 l
Koelsysteem: 35 l
Motorolie: 15 l
Transporthoogte: 2.960 mm
Transportlengte: 9.530 mm
Transportbreedte: 3.170 mm
Maximale graafdiepte: 6.720 mm
Reikwijdte op maaiveld: 9.860 mm
Maximale laadhoogte: 2.170 mm